Page 34 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 34
3.3דיסקלקוליה וניוון שרירים ע”ש דושן
אנשי מקצוע יכולים לזהות דיסלקציה באמצעות אבחון .לאחר שאובחנה הדיסלקציה ,הילד יכול לקבל
מסמך רשמי שבו מוצהר שהוא דיסלקטי.
דיסקלקוליה מתייחסת לטווח רחב של לקויות למידה בתחום המתמטיקה .אין סוג אחד של לקות
במתמטיקה .יש בידינו פחות ידע על דיסקלקוליה מהידע הקיים על דיסלקציה ,מכיוון שהקריאה
משחקת תפקיד חשוב יותר בחברה האנושית שהיא מכוונת שפה .שכיחותה המשוערת של דיסקלקוליה
היא 2-4אחוזים מכלל האוכלוסייה .במחקר שנערך ע”י עמותת הדושן האמריקאית ( PPMDשלא פורסם
עדיין) טוענים שקצת יותר מ 10-אחוזים מחולי דושן חווים קשיים חמורים במתמטיקה 10 .אחוזים
נוספים מן הבנים מתמודדים עם בעיות מתונות בתחום הכישורים המתמטיים .אך יש צורך בהמשך
המחקר המדעי על מנת לאשש את התוצאות הראשוניות.
תיבה :15הדגמת שגיאות אופייניות במתמטיקה
כמה זה ?13 + 64
אדם עם דיסקלקוליה ימצא תשובה אחרת מהתשובה הנכונה .להלן הדגמה של צורת החשיבה
שלהם“ :קודם נברר אם צריך לחבר או לחסר .הבנתי ,אני צריך לחבר.
עכשיו אני עובד משמאל לימין 4 + 6 :שווה 10ו 3 + 1-שווה .4התשובה היא ”.14
64
13 +
______
14
3.3.1הגדרת דיסקלקוליה וסיבותיה
דיסקלקוליה הוגדרה כ”הפרעה המתאפיינת בבעיות חמורות בלמידה ויישום ידע וכישורים מתמטיים
(עובדות/חוקים)” .שליפה או יישום איטיים מדי של כללים מתמטיים הם מכשול משמעותי בעבור אנשים
עם דיסקלקוליה ולכן ,ילדים עם דיסקלקוליה מבינים מתמטיקה ,אך שוב ,כמו בדיסלקציה ,מתקשים
באוטומטיזציה.
34