Page 34 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 34

‫‪ 3.3‬דיסקלקוליה וניוון שרירים ע”ש דושן‬

   ‫אנשי מקצוע יכולים לזהות דיסלקציה באמצעות אבחון‪ .‬לאחר שאובחנה הדיסלקציה‪ ,‬הילד יכול לקבל‬
                                                              ‫מסמך רשמי שבו מוצהר שהוא דיסלקטי‪.‬‬

       ‫דיסקלקוליה מתייחסת לטווח רחב של לקויות למידה בתחום המתמטיקה‪ .‬אין סוג אחד של לקות‬
        ‫במתמטיקה‪ .‬יש בידינו פחות ידע על דיסקלקוליה מהידע הקיים על דיסלקציה‪ ,‬מכיוון שהקריאה‬
‫משחקת תפקיד חשוב יותר בחברה האנושית שהיא מכוונת שפה‪ .‬שכיחותה המשוערת של דיסקלקוליה‬
‫היא ‪ 2-4‬אחוזים מכלל האוכלוסייה‪ .‬במחקר שנערך ע”י עמותת הדושן האמריקאית ‪( PPMD‬שלא פורסם‬
      ‫עדיין) טוענים שקצת יותר מ‪ 10-‬אחוזים מחולי דושן חווים קשיים חמורים במתמטיקה‪ 10 .‬אחוזים‬
     ‫נוספים מן הבנים מתמודדים עם בעיות מתונות בתחום הכישורים המתמטיים‪ .‬אך יש צורך בהמשך‬

                                             ‫המחקר המדעי על מנת לאשש את התוצאות הראשוניות‪.‬‬
                                                    ‫תיבה ‪ :15‬הדגמת שגיאות אופייניות במתמטיקה‬
                                                                                  ‫כמה זה ‪?13 + 64‬‬

       ‫אדם עם דיסקלקוליה ימצא תשובה אחרת מהתשובה הנכונה‪ .‬להלן הדגמה של צורת החשיבה‬
                                 ‫שלהם‪“ :‬קודם נברר אם צריך לחבר או לחסר‪ .‬הבנתי‪ ,‬אני צריך לחבר‪.‬‬

                   ‫עכשיו אני עובד משמאל לימין‪ 4 + 6 :‬שווה ‪ 10‬ו‪ 3 + 1-‬שווה ‪ .4‬התשובה היא ‪”.14‬‬
                                                                                               ‫‪64‬‬
                                                                                               ‫‪13 +‬‬

                                                                                           ‫______‬
                                                                                              ‫‪14‬‬

                             ‫‪ 3.3.1‬הגדרת דיסקלקוליה וסיבותיה‬

    ‫דיסקלקוליה הוגדרה כ”הפרעה המתאפיינת בבעיות חמורות בלמידה ויישום ידע וכישורים מתמטיים‬
‫(עובדות‪/‬חוקים)”‪ .‬שליפה או יישום איטיים מדי של כללים מתמטיים הם מכשול משמעותי בעבור אנשים‬

   ‫עם דיסקלקוליה ולכן‪ ,‬ילדים עם דיסקלקוליה מבינים מתמטיקה‪ ,‬אך שוב‪ ,‬כמו בדיסלקציה‪ ,‬מתקשים‬
                                                                                      ‫באוטומטיזציה‪.‬‬
                                                                                                      ‫‪34‬‬
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39