Page 36 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 36
תיבה :16בידור חינוכי
בידור חינוכי היא מילת קסם חדשה :הכוונה היא לסוג חדש של בידור שמטרתו לחנך ולבדר כאחד.
הנה שני אתרים מעניינים ללימוד מתמטיקה:
www.schoolforge.netו.http://edu.kde.org -
בדומה לדיסלקציה ,גם בדיסקלקוליה סיוע מאדם בעל ידע רב בנושא הפרעות בלימוד מתמטיקה יכול
לסייע להתמודד עם הקושי .נכונה גם הטענה לגבי דיסקלקוליה ,כי זהו מצב המלווה את האדם לאורך
חייו ,ולא צפוי להעלם .מכאן חשיבות התאמת סביבת הלימוד בכיתה לילד חולה דושן שיש לו גם בעיות
במתמטיקה .לפניכם כמה אסטרטגיות נוספות:
-תנו לילד תרשים שיסייע לו בחישובים מתמטיים .בתרשים יצוינו השלבים לפתרון והוא יכול להיות
שימושי בהכנת שיעורי הבית .הוא יכול לכלול גם תשובות למכפלות שהשימוש בהן שכיח מאוד
(למשל עד מכפלת סכום .)100אפשר לתלות אותו מעל שולחן הכתיבה שלו;
-יש ללמדו רק דרך חישוב אחת .שיטות רבות מדי יגבירו את הבלבול .לעומת זאת נסו למצוא
דרכי גישה שונות לעובדות מתמטיות :לדוגמה ,במקום לשנן בע“פ את טבלת הכפל,
הסבירו ש 8x2 =16 -כך שאם מכפילים 16פי שניים;8x4 = 32 ,
-הרשו שימוש בכלים כמו מחשבונים;
-הכינו “דפי שינון” של ידע מתמטי בסיסי;
-אם יש לילד קשיים חמורים ,יש לשקול להפחית משיעורי הבית :האיכות חשובה מהכמות;
-אין להשלים בבית תרגילים שלא הושלמו בכיתה כי לעיתים קרובות התוצאה היא תסכול מיותר.
בנוסף ,בתנאים אלה קשה להשפיע על תהליך הלמידה;
-הקצו תוספת זמן להשלמת תרגילים ומבחנים.
לסיום ,בדומה לדיסלקציה ,איש מקצוע או פסיכולוג ילדים יכול לבצע הערכה מיוחדת לבנים בסיכון
לדיסקלקוליה .אם היא אכן מאובחנת ,יחולו עליה אותם חוקים שחלים במקרה של דיסקלציה :תוכנית
לימודים אישית ,אשר בין היתר ,מצדיקה תוספת תמיכה וזמן.
36