Page 35 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 35
הגורמים לדיסקלקוליה אינם רמה נמוכה מדי של הוראת מתמטיקה בבית הספר או חוסר רצונו של
הילד ללמוד להבין את עקרונות המתמטיקה .כמו בדיסלקציה ,תהליכים לא תקינים של עיבוד מידע
במוח גורמים לדיסקלקוליה .עדיין לא ידוע מה בדיוק משתבש במוח.
דיסקלקוליה משתנה מאדם לאדם .תיתכן מעורבות של כמה יכולות ואנשי מקצוע שהוכשרו לכך
יכולים להעריכן:
• כישורים מתמטיים בסיסיים כמו ספירה ,חיבור ,חיסור ,כפל וחילוק;
• היכולת לחזות תהליכים נכונים מתוך הבנה של תבניות ,לדעת מתי לחבר ,לחסר ,להכפיל ולחלק
או להשתמש בשיטות חישוב מתקדמות יותר;
• היכולת לארגן אובייקטים בדרך הגיונית;
• היכולת להעריך זמן או להשתמש בכסף;
• היכולת להעריך כמויות.
3.3.2אסטרטגיות לפיצוי על דיסקלקוליה
דרך חשובה לעזור לילדים עם קשיים במתמטיקה היא להמחיש חזותית עקרונות מתמטיים ומושגי
מפתח כמו שברים ושורות .להלן כמה דרכי המחשה :פריסת עוגה עגולה לפרוסות (רבע ,חצי וכדומה).
העוגה מאפשרת ייצוג חזותי של השברים וכך להסביר ביתר קלות את הנושא .ניתן להסביר שורות
מתמטיות באותו אופן אם משתמשים במחרוזת למשל .חזרה היא הדרך הטובה ביותר לשיפור
החשיבה המתמטית משום שהיא אמורה להפוך עם הזמן לאוטומטית .כפי שצוין קודם ,מוטב לתרגל
10דקות כל יום מאשר 35דקות פעמיים בשבוע .ישנן תוכנות מחשב רבות שמקלות את התרגול
והאוטומטיזציה של כישורים מתמטיים ,שהשימוש בהן הופך את הלימוד לחוויה מהנה .בפרק 8
מופיעה רשימת אתרים מהם אפשר להוריד את התוכנות ללא עלות.
35