Page 35 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 35

‫הגורמים לדיסקלקוליה אינם רמה נמוכה מדי של הוראת מתמטיקה בבית הספר או חוסר רצונו של‬
  ‫הילד ללמוד להבין את עקרונות המתמטיקה‪ .‬כמו בדיסלקציה‪ ,‬תהליכים לא תקינים של עיבוד מידע‬

                                 ‫במוח גורמים לדיסקלקוליה‪ .‬עדיין לא ידוע מה בדיוק משתבש במוח‪.‬‬
     ‫דיסקלקוליה משתנה מאדם לאדם‪ .‬תיתכן מעורבות של כמה יכולות ואנשי מקצוע שהוכשרו לכך‬

                                                                                    ‫יכולים להעריכן‪:‬‬
                               ‫	• כישורים מתמטיים בסיסיים כמו ספירה‪ ,‬חיבור‪ ,‬חיסור‪ ,‬כפל וחילוק;‬
   ‫	• היכולת לחזות תהליכים נכונים מתוך הבנה של תבניות‪ ,‬לדעת מתי לחבר‪ ,‬לחסר‪ ,‬להכפיל ולחלק‬

                                                    ‫	 או להשתמש בשיטות חישוב מתקדמות יותר;‬
                                                          ‫	• היכולת לארגן אובייקטים בדרך הגיונית;‬
                                                         ‫	• היכולת להעריך זמן או להשתמש בכסף;‬
                                                                          ‫•	 היכולת להעריך כמויות‪.‬‬

                      ‫‪ 3.3.2‬אסטרטגיות לפיצוי על דיסקלקוליה‬

   ‫דרך חשובה לעזור לילדים עם קשיים במתמטיקה היא להמחיש חזותית עקרונות מתמטיים ומושגי‬
‫מפתח כמו שברים ושורות‪ .‬להלן כמה דרכי המחשה‪ :‬פריסת עוגה עגולה לפרוסות (רבע‪ ,‬חצי וכדומה)‪.‬‬

    ‫העוגה מאפשרת ייצוג חזותי של השברים וכך להסביר ביתר קלות את הנושא‪ .‬ניתן להסביר שורות‬
       ‫מתמטיות באותו אופן אם משתמשים במחרוזת למשל‪ .‬חזרה היא הדרך הטובה ביותר לשיפור‬

 ‫החשיבה המתמטית משום שהיא אמורה להפוך עם הזמן לאוטומטית‪ .‬כפי שצוין קודם‪ ,‬מוטב לתרגל‬
    ‫‪ 10‬דקות כל יום מאשר ‪ 35‬דקות פעמיים בשבוע‪ .‬ישנן תוכנות מחשב רבות שמקלות את התרגול‬
      ‫והאוטומטיזציה של כישורים מתמטיים‪ ,‬שהשימוש בהן הופך את הלימוד לחוויה מהנה‪ .‬בפרק ‪8‬‬
                                 ‫מופיעה רשימת אתרים מהם אפשר להוריד את התוכנות ללא עלות‪.‬‬

                                                                                                    ‫‪35‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40