Page 33 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 33
הקריאה היא חוויה מהנה ומעוררת חושים .הנה כמה הצעות מעשיות:
• קראו עם ילדכם מידי יום והפכו את הקריאה לרגע מיוחד;
• הראו לילד שאתם נהנים להקריא בקול וערבו אותו בצורה פעילה בתהליך;
• אפשרו לו לבחור את הספרים לקריאה כדי שיחוש אחריות על משימת הקריאה;
• תקנו שגיאות בדרך רגועה ומהנה .תנו לו מודל טוב לחיקוי :בטאו את המילה ואת הפונמות שלה בצורה נכונה;
• הקשבה לספרים תגביר את ההנאה מהקריאה.
תיבה :14האם התרגול עוזר?
בלימוד הקריאה המרת גרפמה לפונמה אמורה להיות מהירה ואוטומטית .האוטומטיזציה יעילה
כאשר פועלים לפי כלל האצבע הבא :עדיף לתרגל 10דקות כל יום (בכל אחד מימות השבוע –
כלומר כל השבעה!) מאשר לתרגל 35דקות פעמיים בשבוע.
3.2.4מה יכול המורה לעשות?
במידה ולא חל שיפור בבעיות הקריאה למרות התרגול והסימולציה ,יש צורך בתגבור נוסף .יכולים לסייע
שיעורי הוראה מתקנת עם מורה בעל/ת הכשרה בטיפול בבעיות קריאה .מידע שימושי ניתן למצוא
באתרים (באנגלית):
/http://www.ldaamerica.orgו./http://www.dyslexia-parent.com-
האסטרטגיות הבאות יכולות לסייע בעבודה כיתתית אך גם בבית:
• הצגת מידע בעל פה במקום לאלץ את הילד לקרוא;
• שימוש בספרים מושמעים כשניתן;
• פתרון מבחנים ותרגילים בעל פה במקום בכתב;
• מתן הארכה במשימות כתובות ובמבחנים;
• שימוש בשאלות כדי לעורר הבנה והבהרה של הטקסט וכדי שהילד יהיה קורא ביקורתי .
33