Page 33 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 33

‫הקריאה היא חוויה מהנה ומעוררת חושים‪ .‬הנה כמה הצעות מעשיות‪:‬‬
                                                   ‫	• קראו עם ילדכם מידי יום והפכו את הקריאה לרגע מיוחד;‬

                                   ‫	• הראו לילד שאתם נהנים להקריא בקול וערבו אותו בצורה פעילה בתהליך;‬
                             ‫	• אפשרו לו לבחור את הספרים לקריאה כדי שיחוש אחריות על משימת הקריאה;‬
‫	• תקנו שגיאות בדרך רגועה ומהנה‪ .‬תנו לו מודל טוב לחיקוי‪ :‬בטאו את המילה ואת הפונמות שלה בצורה נכונה;‬

                                                            ‫•	 הקשבה לספרים תגביר את ההנאה מהקריאה‪.‬‬

                                                                               ‫תיבה ‪ :14‬האם התרגול עוזר?‬
               ‫בלימוד הקריאה המרת גרפמה לפונמה אמורה להיות מהירה ואוטומטית‪ .‬האוטומטיזציה יעילה‬

                ‫כאשר פועלים לפי כלל האצבע הבא‪ :‬עדיף לתרגל ‪ 10‬דקות כל יום (בכל אחד מימות השבוע –‬
                                                 ‫כלומר כל השבעה!) מאשר לתרגל ‪ 35‬דקות פעמיים בשבוע‪.‬‬

                                          ‫‪ 3.2.4‬מה יכול המורה לעשות?‬

         ‫במידה ולא חל שיפור בבעיות הקריאה למרות התרגול והסימולציה‪ ,‬יש צורך בתגבור נוסף‪ .‬יכולים לסייע‬
             ‫שיעורי הוראה מתקנת עם מורה בעל‪/‬ת הכשרה בטיפול בבעיות קריאה‪ .‬מידע שימושי ניתן למצוא‬
                                                                                          ‫באתרים (באנגלית)‪:‬‬

                                                 ‫‪ /http://www.ldaamerica.org‬ו‪./http://www.dyslexia-parent.com-‬‬

                                              ‫האסטרטגיות הבאות יכולות לסייע בעבודה כיתתית אך גם בבית‪:‬‬
                                                        ‫•	 הצגת מידע בעל פה במקום לאלץ את הילד לקרוא;‬
                                                                        ‫•	 שימוש בספרים מושמעים כשניתן;‬
                                                            ‫	• פתרון מבחנים ותרגילים בעל פה במקום בכתב;‬
                                                                 ‫	• מתן הארכה במשימות כתובות ובמבחנים;‬

                     ‫	• שימוש בשאלות כדי לעורר הבנה והבהרה של הטקסט וכדי שהילד יהיה קורא ביקורתי‪	.‬‬
                                                                                                             ‫	‬
                                                                                                              ‫‪33‬‬
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38