Page 32 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 32
עבור בנים חולי דושן הקריאה חשובה ביותר .חשוב מאוד שהמורים וההורים יהיו מודעים לכך שעלולות להתפתח
בעיות קריאה ולכן יש לוודא אבחון וטיפול מוקדם .יש צורך בקריאה לא רק לשם השלמת החינוך ,אלא גם משום
שהשימוש במילה הכתובה הכרחי לתקשורת באמצעות עזרים טכניים .הקריאה היא כישור חשוב ביותר בשימוש
בעזרים כאלה דוגמת מחשב והתוכנות השונות המופעלות בו (עיבוד תמלילים ,רישום ,דואר אלקטרוני וכדומה) .עד
שיימצא טיפול אופטימאלי למחלת דושן ,הקריאה תשחק תפקיד חשוב מאוד בעתידם של הבנים החולים במחלה.
ככלל ,זיהוי והתערבות מוקדמים הם הדרך היעילה ביותר לצמצם בעיות שהן תוצר של דיסלקציה .מילת המפתח היא
“מוקדם” .חשוב שבנים חולי דושן ייבדקו ע”י פסיכולוג וקלינאי תקשורת בהקדם האפשרי ,עדיף בגיל 4לערך ,במיוחד
עם התפתחות השפה אצלם איטית ,כדי להעריך אם הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעת קריאה.
3.2.3אסטרטגיות פיצוי על דיסלקציה
משמעותו של הזיהוי המוקדם הוא גם התערבות מוקדמת ,בטרם יתחילו הבנים ללמוד קריאה בכיתה הראשונה
של בית הספר היסודי .הקראה בקול לבנכם מגיל מוקדם חשובה מאוד ועשויה להעלות את מודעותו הפונמית,
להגדיל את אוצר המילים שלו ולהגביר את הנאתו מהקריאה.
חשוב לפתח אצל ילדים שלומדים לקרוא ,את המודעות לצלילים ולשפה .מודעות פונמית היא הבסיס ללימוד
הקריאה וניתן להכשירם לכך בשלב מוקדם .אם תכשירו אותם למודעות פונמית ,תקנו להם כישורי קריאה
ראשוניים .אסטרטגיות אלה כוללות לימוד ספירת הצלילים במילים ,חלוקה לצלילים וזיהוי מילים מתחרזות.
ניתן לעסוק בפעילויות שונות כמו :חריזת מילים ,הוספה ,חיסור ומחיקת צלילים ,פירוק מילים ושמות להברות או
משחקי הקשבה .הוכח שתרגילים כאלה היו בעלי השפעה חיובית על לימוד קריאה בגיל מאוחר יותר וכפועל יוצא
פחתו בעיות קריאה .תרגול זה מכונה גם ניצני אוריינות ,והכוונה היא לשלב הטרום-קריאה (גילאי 4עד 6שנים)
ומטרתו להכשיר לתנאים המוקדמים המאפשרים קריאה.
תיבה :13הכשרה למודעות פונמית היא דבר שימושי
המודעות הפונמית כוללת את כלל הפונמות בעברית .במסגרת ההכשרה משחקים משחקי הקשבה
ואותיות ומדביקים פונמות זו לזו כדי ליצור מילים,
לדוגמה :הפונמות /א/ /ר/ /מ/ /ו/ /ן /מצטרפות יחדיו למילה /ארמון./
32