Page 32 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 32

‫עבור בנים חולי דושן הקריאה חשובה ביותר‪ .‬חשוב מאוד שהמורים וההורים יהיו מודעים לכך שעלולות להתפתח‬
   ‫בעיות קריאה ולכן יש לוודא אבחון וטיפול מוקדם‪ .‬יש צורך בקריאה לא רק לשם השלמת החינוך‪ ,‬אלא גם משום‬
  ‫שהשימוש במילה הכתובה הכרחי לתקשורת באמצעות עזרים טכניים‪ .‬הקריאה היא כישור חשוב ביותר בשימוש‬
‫בעזרים כאלה דוגמת מחשב והתוכנות השונות המופעלות בו (עיבוד תמלילים‪ ,‬רישום‪ ,‬דואר אלקטרוני וכדומה)‪ .‬עד‬
‫שיימצא טיפול אופטימאלי למחלת דושן‪ ,‬הקריאה תשחק תפקיד חשוב מאוד בעתידם של הבנים החולים במחלה‪.‬‬
‫ככלל‪ ,‬זיהוי והתערבות מוקדמים הם הדרך היעילה ביותר לצמצם בעיות שהן תוצר של דיסלקציה‪ .‬מילת המפתח היא‬
‫“מוקדם”‪ .‬חשוב שבנים חולי דושן ייבדקו ע”י פסיכולוג וקלינאי תקשורת בהקדם האפשרי‪ ,‬עדיף בגיל ‪ 4‬לערך‪ ,‬במיוחד‬

          ‫עם התפתחות השפה אצלם איטית‪ ,‬כדי להעריך אם הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעת קריאה‪.‬‬

                                   ‫‪ 3.2.3‬אסטרטגיות פיצוי על דיסלקציה‬

  ‫משמעותו של הזיהוי המוקדם הוא גם התערבות מוקדמת‪ ,‬בטרם יתחילו הבנים ללמוד קריאה בכיתה הראשונה‬
   ‫של בית הספר היסודי‪ .‬הקראה בקול לבנכם מגיל מוקדם חשובה מאוד ועשויה להעלות את מודעותו הפונמית‪,‬‬

                                                    ‫להגדיל את אוצר המילים שלו ולהגביר את הנאתו מהקריאה‪.‬‬
     ‫חשוב לפתח אצל ילדים שלומדים לקרוא‪ ,‬את המודעות לצלילים ולשפה‪ .‬מודעות פונמית היא הבסיס ללימוד‬

        ‫הקריאה וניתן להכשירם לכך בשלב מוקדם‪ .‬אם תכשירו אותם למודעות פונמית‪ ,‬תקנו להם כישורי קריאה‬
       ‫ראשוניים‪ .‬אסטרטגיות אלה כוללות לימוד ספירת הצלילים במילים‪ ,‬חלוקה לצלילים וזיהוי מילים מתחרזות‪.‬‬
 ‫ניתן לעסוק בפעילויות שונות כמו‪ :‬חריזת מילים‪ ,‬הוספה‪ ,‬חיסור ומחיקת צלילים‪ ,‬פירוק מילים ושמות להברות או‬
 ‫משחקי הקשבה‪ .‬הוכח שתרגילים כאלה היו בעלי השפעה חיובית על לימוד קריאה בגיל מאוחר יותר וכפועל יוצא‬
  ‫פחתו בעיות קריאה‪ .‬תרגול זה מכונה גם ניצני אוריינות‪ ,‬והכוונה היא לשלב הטרום‪-‬קריאה (גילאי ‪ 4‬עד ‪ 6‬שנים)‬

                                                       ‫ומטרתו להכשיר לתנאים המוקדמים המאפשרים קריאה‪.‬‬

                                                         ‫תיבה ‪ :13‬הכשרה למודעות פונמית היא דבר שימושי‬
           ‫המודעות הפונמית כוללת את כלל הפונמות בעברית‪ .‬במסגרת ההכשרה משחקים משחקי הקשבה‬

                                                             ‫ואותיות ומדביקים פונמות זו לזו כדי ליצור מילים‪,‬‬
                                         ‫לדוגמה‪ :‬הפונמות ‪/‬א‪/ /‬ר‪/ /‬מ‪/ /‬ו‪/ /‬ן‪ /‬מצטרפות יחדיו למילה ‪/‬ארמון‪./‬‬

                                                                                                               ‫‪32‬‬
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37