Page 27 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 27
להלן כמה קווים מנחים נוספים לשימוש בבית ,בבית הספר או בטיפול:
קווים מנחים לבעיות זיכרון בטווח הקצר:
• השתמשו במשפטים קצרים ללא מילים קשות .חלקו את המידע לחלקים קטנים שאותם יוכל הילד לעבד;
• השתמשו במחוות להמחשה שיעזרו לו לעבד את המידע (למשל הדגמה פיזית של הוראות);
• בדקו אם הוא הבין את הנאמר – עיקרון זה נקרא עיקרון לימוד מחדש :לאחר שסיימתם להורות לו
מה צריך לעשות ,בקשו ממנו לחזור על הדברים במילותיו שלו .כך ילמד לשלוט בזיכרון המילולי שלו;
• סכמו מידע חשוב וחזרו על הפרטים העיקריים;
• הציגו מידע חדש בשלבים וחזרו תמיד על השלב הקודם.
תיבה :11למידה נטולת טעויות
עיקרון הלמידה ללא טעויות מתייחס לאופן לימוד אשר אינו מאלץ את הלומד לעשות טעויות בלמידת
מידע או תהליכים חדשים .למידה ללא טעויות היא היפוכה של למידה מניסוי וטעייה ,כאשר הלומד
מבצע משימה ולומד תוך כדי כך מטעויותיו .המטרה העיקרית היא למנוע מהבנים לעשות טעויות.
אחת הדרכים לעשות זאת היא “לתקן מראש” את התשובות .לדוגמה ,כאשר קוראים משפט ,שכולל
מילה שיכול להיות שהילד לא יוכל לקרוא ,אפשר לומר“ :אני רואה מילה מסובכת במשפט הבא שמתחילה
באות פ’ .אמור לי אם תרצה שאעזור לך עם המילה הזאת”.
בשיטת הלמידה ללא טעויות חשוב ביותר להימנע מניסוי וטעייה שבגללם ילמד הילד דבר שגוי וקשה
יהיה להעמידו על טעותו.
קווים מנחים לשיפור הקשב והריכוז:
• במידת הצורך יש לתת תוספת זמן להשלמת ההוראות;
• בצעו את המשימה במקטעי זמן קצרים :לדוגמה ,במקום 20דקות שיוקצבו
השלמת המשימה ,היא תושלם בשני פרקי זמן של 10דקות כל אחד;
• הקצו לילד חדר שם יוכל לעבוד ללא הפרעות או הסחות דעת;
• הכינו רשימת משימות לביצוע כדי שיוכל לתכנן ולבדוק את עצמו ,או טוב מכך ,תנו לו להכין
רשימת משימות בעצמו;
• הכשירו אותו לקבוע לעצמו לוחות זמנים כדי שיוכל לתכנן את פעילויות היומיום.
27