Page 27 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 27

‫להלן כמה קווים מנחים נוספים לשימוש בבית‪ ,‬בבית הספר או בטיפול‪:‬‬
                                                                ‫קווים מנחים לבעיות זיכרון בטווח הקצר‪:‬‬

‫•	 השתמשו במשפטים קצרים ללא מילים קשות‪ .‬חלקו את המידע לחלקים קטנים שאותם יוכל הילד לעבד;‬
           ‫	• השתמשו במחוות להמחשה שיעזרו לו לעבד את המידע (למשל הדגמה פיזית של הוראות);‬

      ‫•	 בדקו אם הוא הבין את הנאמר – עיקרון זה נקרא עיקרון לימוד מחדש‪ :‬לאחר שסיימתם להורות לו‬
    ‫	 מה צריך לעשות‪ ,‬בקשו ממנו לחזור על הדברים במילותיו שלו‪ .‬כך ילמד לשלוט בזיכרון המילולי שלו;‬

                                                       ‫	• סכמו מידע חשוב וחזרו על הפרטים העיקריים;‬
                                              ‫	• הציגו מידע חדש בשלבים וחזרו תמיד על השלב הקודם‪.‬‬

                                                                       ‫תיבה ‪ :11‬למידה נטולת טעויות‬
   ‫עיקרון הלמידה ללא טעויות מתייחס לאופן לימוד אשר אינו מאלץ את הלומד לעשות טעויות בלמידת‬
   ‫מידע או תהליכים חדשים‪ .‬למידה ללא טעויות היא היפוכה של למידה מניסוי וטעייה‪ ,‬כאשר הלומד‬
   ‫מבצע משימה ולומד תוך כדי כך מטעויותיו‪ .‬המטרה העיקרית היא למנוע מהבנים לעשות טעויות‪.‬‬
    ‫אחת הדרכים לעשות זאת היא “לתקן מראש” את התשובות‪ .‬לדוגמה‪ ,‬כאשר קוראים משפט‪ ,‬שכולל‬
   ‫מילה שיכול להיות שהילד לא יוכל לקרוא‪ ,‬אפשר לומר‪“ :‬אני רואה מילה מסובכת במשפט הבא שמתחילה‬

                                               ‫באות פ’‪ .‬אמור לי אם תרצה שאעזור לך עם המילה הזאת‪”.‬‬
    ‫בשיטת הלמידה ללא טעויות חשוב ביותר להימנע מניסוי וטעייה שבגללם ילמד הילד דבר שגוי וקשה‬

                                                                             ‫יהיה להעמידו על טעותו‪.‬‬

                                                                    ‫קווים מנחים לשיפור הקשב והריכוז‪:‬‬
                                              ‫•	 במידת הצורך יש לתת תוספת זמן להשלמת ההוראות;‬
                           ‫•	 בצעו את המשימה במקטעי זמן קצרים‪ :‬לדוגמה‪ ,‬במקום ‪ 20‬דקות שיוקצבו‬
                                 ‫	 השלמת המשימה‪ ,‬היא תושלם בשני פרקי זמן של ‪ 10‬דקות כל אחד;‬
                                         ‫•	 הקצו לילד חדר שם יוכל לעבוד ללא הפרעות או הסחות דעת;‬
            ‫	• הכינו רשימת משימות לביצוע כדי שיוכל לתכנן ולבדוק את עצמו‪ ,‬או טוב מכך‪ ,‬תנו לו להכין‬

                                                                            ‫	 רשימת משימות בעצמו;‬
                       ‫	• הכשירו אותו לקבוע לעצמו לוחות זמנים כדי שיוכל לתכנן את פעילויות היומיום‪.‬‬

                                                                                                        ‫‪27‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32