Page 29 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 29
3.1הקדמה
אצל בנים חולי דושן ניתן למצוא לעיתים תכופות יותר לקויות למידה .לקויות למידה מתוארות כבעיות
בקריאה ,חשבון או כתיבה אצל אנשים שהאינטיליגנציה שלהם נורמלית ,שקיבלו השכלה והוראה
מספקת .הבעיה המרכזית היא מה שמכונה אוטומטיזציה (תהליכי חשיבה אוטומטיים) ,במיוחד
באוריינות (קרוא וכתוב) ובכישורים מתמטיים .הדבר מרמז למשל על כך שהליך מתמטי מתבצע
במהירות ומתוך הרגל מבלי לחשוב .אף שילדים עם לקויות למידה חווים קשיים מסוימים ,ייתכנו גם
חוזקות מסוימות ,כמו בחשיבה אנליטית ויצירתית.
לסיכום ,לקות למידה יכולה להיות קשורה ל )1( :זיהוי אותיות והפקת הצלילים הנכונים ,כמו בקריאה,
( )2זיהוי והפקת מספרים ,כמו בדיסקלקוליה וגם ( )3הפקת אותיות בכתיבה ,כמו בדיסגרפיה.
למעשה ,לקויות למידה מסתכמות בשלוש הדלתים :דיסלקציה ,דיסקלקוליה ודיסגרפיה .נתאר שתי
לקויות למידה הנוגעות לדושן במיוחד :דיסלקציה ודיסקלקוליה .פרק זה יסתיים בדיון על מגמות
הלימוד והבחירות הנכונות ביותר הנוגעות לבית הספר עבור ילדים חולי דושן.
3.2דיסלקציה ומחלת דושן
אנו חיים בחברה מוכוונת שפה ,הרואה בקריאה כישור חשוב לחיים עצמאיים .דיסלקציה (מיוונית:
“ ”dysמשמעותו לקוי ,ו ”lexis”-שמשמעותו מילה) היא לקות למידה בעיקר בקריאה טכנית ו/או
איות .כיום ידוע ששכיחות הדיסלקציה עומדת על 3%מתלמידי בתי הספר (ראו האגודה האמריקאית
ללקויות למידה .)/http://www.ldaamerica.org
ניתן להגדיר דיסלקציה כהפרעה נוירולוגית בעיקרה ,לעיתים קרובות תורשתית ,המשבשת את רכישת
השפה ועיבודה .ההפרעה ,שדרגות החומרה שלה משתנות ,מתבטאת בקשיים בהבנה ובהבעה,
כולל עיבוד פונולוגי ,בקריאה ,כתיבה ,איות ,כתיבה בכתב-יד ולפעמים בחשבון (הגדרה משופרת של
האגודה הבינלאומית לדיסלקציה) .הגורמים לדיסלקציה אינם יכולת קוגניטיבית נמוכה או פגם חושי,
מיעוט הזדמנויות למידה או הוראה לוקה בחסר .ילדים עם דיסלקציה בדרך כלל קוראים לאט ובמדויק
או מהר ולא במדויק.
29