Page 29 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 29

‫‪ 3.1‬הקדמה‬

 ‫אצל בנים חולי דושן ניתן למצוא לעיתים תכופות יותר לקויות למידה‪ .‬לקויות למידה מתוארות כבעיות‬
    ‫בקריאה‪ ,‬חשבון או כתיבה אצל אנשים שהאינטיליגנציה שלהם נורמלית‪ ,‬שקיבלו השכלה והוראה‬
      ‫מספקת‪ .‬הבעיה המרכזית היא מה שמכונה אוטומטיזציה (תהליכי חשיבה אוטומטיים)‪ ,‬במיוחד‬
      ‫באוריינות (קרוא וכתוב) ובכישורים מתמטיים‪ .‬הדבר מרמז למשל על כך שהליך מתמטי מתבצע‬
   ‫במהירות ומתוך הרגל מבלי לחשוב‪ .‬אף שילדים עם לקויות למידה חווים קשיים מסוימים‪ ,‬ייתכנו גם‬
                                                  ‫חוזקות מסוימות‪ ,‬כמו בחשיבה אנליטית ויצירתית‪.‬‬

‫לסיכום‪ ,‬לקות למידה יכולה להיות קשורה ל‪ )1( :‬זיהוי אותיות והפקת הצלילים הנכונים‪ ,‬כמו בקריאה‪,‬‬
       ‫(‪ )2‬זיהוי והפקת מספרים‪ ,‬כמו בדיסקלקוליה וגם (‪ )3‬הפקת אותיות בכתיבה‪ ,‬כמו בדיסגרפיה‪.‬‬

  ‫למעשה‪ ,‬לקויות למידה מסתכמות בשלוש הדלתים‪ :‬דיסלקציה‪ ,‬דיסקלקוליה ודיסגרפיה‪ .‬נתאר שתי‬
      ‫לקויות למידה הנוגעות לדושן במיוחד‪ :‬דיסלקציה ודיסקלקוליה‪ .‬פרק זה יסתיים בדיון על מגמות‬
                         ‫הלימוד והבחירות הנכונות ביותר הנוגעות לבית הספר עבור ילדים חולי דושן‪.‬‬

                                       ‫‪ 3.2‬דיסלקציה ומחלת דושן‬

    ‫אנו חיים בחברה מוכוונת שפה‪ ,‬הרואה בקריאה כישור חשוב לחיים עצמאיים‪ .‬דיסלקציה (מיוונית‪:‬‬
    ‫“‪ ”dys‬משמעותו לקוי‪ ,‬ו‪ ”lexis”-‬שמשמעותו מילה) היא לקות למידה בעיקר בקריאה טכנית ו‪/‬או‬
 ‫איות‪ .‬כיום ידוע ששכיחות הדיסלקציה עומדת על ‪ 3%‬מתלמידי בתי הספר (ראו האגודה האמריקאית‬

                                                    ‫ללקויות למידה ‪.)/http://www.ldaamerica.org‬‬
‫ניתן להגדיר דיסלקציה כהפרעה נוירולוגית בעיקרה‪ ,‬לעיתים קרובות תורשתית‪ ,‬המשבשת את רכישת‬

     ‫השפה ועיבודה‪ .‬ההפרעה‪ ,‬שדרגות החומרה שלה משתנות‪ ,‬מתבטאת בקשיים בהבנה ובהבעה‪,‬‬
 ‫כולל עיבוד פונולוגי‪ ,‬בקריאה‪ ,‬כתיבה‪ ,‬איות‪ ,‬כתיבה בכתב‪-‬יד ולפעמים בחשבון (הגדרה משופרת של‬
 ‫האגודה הבינלאומית לדיסלקציה)‪ .‬הגורמים לדיסלקציה אינם יכולת קוגניטיבית נמוכה או פגם חושי‪,‬‬
 ‫מיעוט הזדמנויות למידה או הוראה לוקה בחסר‪ .‬ילדים עם דיסלקציה בדרך כלל קוראים לאט ובמדויק‬

                                                                               ‫או מהר ולא במדויק‪.‬‬
                                                                                                    ‫‪29‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34