Page 31 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 31
.2שימוש באותיות רגילות ואותיות סופיות .על מנת לדייק בבחירתן יש להבחין בגבולות המילה
ובמיקום האות בתוך המילה.
. 3שימוש ב 7 -אותיות יחס בעלות תפקיד תחבירי (מש”ה וכל”ב) המצורפות למילה וצמודות לה
(לדוגמא“ ,ובבית” => .) and in the house
עמימות על רקע פונולוגי – אורתוגרפי-
. 1זוגות אותיות (ושלשה אחת) המייצגים אותו עיצור (לדוגמא ,ב’ ו’ => .) V
.2ארבע אותיות המייצגות ,כל אחת 2 ,ביצועים דיבורים של אותו עיצור (לדוגמא ,פ’ => )P F
. 3אותיות אהו”י המייצגות הן עיצורים (לדוגמא ,ה’ במילה הר) והן אימות קריאה שהן הרחבה של תנועה
(לדוגמא ,במילה מת ָנה).
בדרך כלל הילדים משלימים את לימוד הקריאה כבר באמצע שנת הלימודים הראשונה בבית הספר היסודי – כאשר
הילד יודע ומסוגל להמיר במהירות אוטומטית ובצורה נכונה כל סימן (גרפמה) לצליל המתאים (פונמה) ומשלבם
למילים .ילדים עם דיסלקציה מתקשים להמיר גרפמות לפונמות בצורה אוטומטית .יש לשער כי המורכבות
שתוארה ,הייחודית לאורתוגרפיה העברית ,תהווה נדבך נוסף של קושי עבור ילדים אלה.
פּום תיבה :12קריאה טכנית :המרה מהירה ואוטומטית מגרפמה לפונמה
לימדּונ ָיה קריאת מילים חסרות פשר כמו המילים שמופיעות בתיבה זו היא קריאה טכנית
גרידא .אין למילים משמעות ,אך אפשר לקרוא אותן מבחינה פונולוגית .אי אפשר
קימֹונג
להסתמך בקריאתן על ידע אוצר מילים פשוט מכיוון שהן לא קיימות.
3.2.2קריאה ומחלת דושן
לפי תובנות עדכניות ,קיים סיכון גבוה יותר לדיסלקציה אצל ילדים חולי דושן עקב חוסר של דיסטרופין במוחון.
מתוך ידע מצטבר בתחום הנוירופסיכולוגיה ,אנו יודעים שלמוחון יש תפקיד מרכזי בתהליכי האוטומטיזציה
(ראו גם פרק .)2
31