Page 31 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 31

‫‪ 	.2‬שימוש באותיות רגילות ואותיות סופיות‪ .‬על מנת לדייק בבחירתן יש להבחין בגבולות המילה‬
                                                                                ‫	 ובמיקום האות בתוך המילה‪.‬‬

                ‫‪ .	3‬שימוש ב‪ 7 -‬אותיות יחס בעלות תפקיד תחבירי (מש”ה וכל”ב) המצורפות למילה וצמודות לה‬
                                                                   ‫	 (לדוגמא‪“ ,‬ובבית” => ‪.) and in the house‬‬
                                                                         ‫עמימות על רקע פונולוגי – אורתוגרפי‪-‬‬

                                     ‫‪ .	1‬זוגות אותיות (ושלשה אחת) המייצגים אותו עיצור (לדוגמא‪ ,‬ב’ ו’ => ‪.) V‬‬
                    ‫‪ 	.2‬ארבע אותיות המייצגות‪ ,‬כל אחת‪ 2 ,‬ביצועים דיבורים של אותו עיצור (לדוגמא‪ ,‬פ’ => ‪)P F‬‬
         ‫‪ .	3‬אותיות אהו”י המייצגות הן עיצורים (לדוגמא‪ ,‬ה’ במילה הר) והן אימות קריאה שהן הרחבה של תנועה‬

                                                                                    ‫	 (לדוגמא‪ ,‬במילה מת ָנה)‪.‬‬
‫בדרך כלל הילדים משלימים את לימוד הקריאה כבר באמצע שנת הלימודים הראשונה בבית הספר היסודי – כאשר‬

  ‫הילד יודע ומסוגל להמיר במהירות אוטומטית ובצורה נכונה כל סימן (גרפמה) לצליל המתאים (פונמה) ומשלבם‬
       ‫למילים‪ .‬ילדים עם דיסלקציה מתקשים להמיר גרפמות לפונמות בצורה אוטומטית‪ .‬יש לשער כי המורכבות‬
                          ‫שתוארה‪ ,‬הייחודית לאורתוגרפיה העברית‪ ,‬תהווה נדבך נוסף של קושי עבור ילדים אלה‪.‬‬

    ‫פּום‬               ‫תיבה ‪ :12‬קריאה טכנית‪ :‬המרה מהירה ואוטומטית מגרפמה לפונמה‬
‫לימדּונ ָיה‬   ‫קריאת מילים חסרות פשר כמו המילים שמופיעות בתיבה זו היא קריאה טכנית‬
             ‫גרידא‪ .‬אין למילים משמעות‪ ,‬אך אפשר לקרוא אותן מבחינה פונולוגית‪ .‬אי אפשר‬
  ‫קימֹונג‬
                        ‫להסתמך בקריאתן על ידע אוצר מילים פשוט מכיוון שהן לא קיימות‪.‬‬

                                              ‫‪ 3.2.2‬קריאה ומחלת דושן‬

‫לפי תובנות עדכניות‪ ,‬קיים סיכון גבוה יותר לדיסלקציה אצל ילדים חולי דושן עקב חוסר של דיסטרופין במוחון‪.‬‬
  ‫מתוך ידע מצטבר בתחום הנוירופסיכולוגיה‪ ,‬אנו יודעים שלמוחון יש תפקיד מרכזי בתהליכי האוטומטיזציה‬
                                                                                          ‫(ראו גם פרק ‪.)2‬‬

                                                                                                           ‫‪31‬‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36