Page 30 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 30

‫דיסלקציה היא אמנם בעיה שתלווה את האדם לאורך חייו‪ ,‬אך תכופות ילדים עם דיסלקציה מגיבים‬
             ‫היטב להתערבות מתאימה ובזמן הנכון‪ .‬הם יכולים ללמוד אסטרטגיות להתמודדות המפצות על החוסר‪.‬‬

                ‫בנים עם מחלת דושן נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות קריאה‪ .‬במחקר שערכו עמותות דושן בהולנד‬
                     ‫ובארה”ב נערך מעקב נרחב אחר ‪ 25‬בנים עם מחלת דושן (‪ .)Hendriksen & Vles, 2006‬במחקר‬

                   ‫נמצא כי ל‪ 20%-‬מן הבנים בעיות קריאה חמורות ול‪ 20%-‬בעיות קריאה מתונות‪ .‬כך שבסך הכול‬
              ‫‪ 40%‬מן הבנים התקשו ללמוד לקרוא למרות אינטליגנציה נורמלית‪ .‬כפי שהוזכר‪ ,‬אחוז בעיות הקריאה‬

                                                                      ‫החמורות בכלל האוכלוסייה עומד על כ‪.3%-‬‬

      ‫‪ 3.2.1‬איך לומדים ילדים לקרוא‪ ,‬ומה משתבש אם הם דיסלקטיים?‬

‫לפי תובנות עדכניות‪ ,‬קיים סיכון גבוה יותר לדיסלקציה בילדים עם מחלת דושן בגלל חוסר דיסטרופין בראשית תהליך‬
   ‫לימוד הקריאה הילדים לומדים תחילה לזהות את המאפיינים החזותיים של כל אות (שנקראת גרפמה) ולאחר מכן‬

 ‫הוגים במהירות ובצורה אוטומטית את הצליל המתאים (שנקרא פונמה)‪ .‬הילדים לומדים לקשר בעקביות‪ ,‬במהירות‬
                                                     ‫ובאופן אוטומטי בין גרפמה לפונמה‪ .‬תהליך זה כולל ‪ 3‬שלבים‪:‬‬
                                                                   ‫‪ )1‬הגילוי כי לסימני הכתב יש משמעות סמלית	‪.‬‬
                                                                              ‫‪ )2‬היכולת לבודד פונמות ֻמפשטות‪.‬‬

                                                  ‫‪ )3‬מיפוי וקישור של כל פונמה אל הסימן המפשט המייצג אותה‪.‬‬
       ‫מערכת הכתב העברית כוללת ‪ 22‬אותיות ו‪ 9 -‬סימני ניקוד המאפשרים ליצור מילים רבות ואין סוף משפטים‪.‬‬
       ‫מערכת זו מבוססת על קשרים ישירים ושקופים בין גרפמות לפונמות ועל מספר תופעות של קשרים עמומים‬

                       ‫בין המערכות הללו‪ .‬עמימות זו מקורה בייחודיות של האורתוגרפיה (מערכת הכתב) העברית‪.‬‬
     ‫האורתוגרפיה העברית מבוססת על שתי מערכות כתב‪ :‬אורתוגרפיה מנוקדת המייצגת עיצורים ותנועות בצורה‬
      ‫מליאה (‪ )Ravid 1996, Shimron 1993‬ואורתוגרפיה לא מנוקדת המייצגת עיצורים בצורה מליאה למדי ותנועות‬

                                                        ‫בצורה חלקית ולא עקבית (לוין‪ ,‬אמסטרדמר וקורת ‪.)1997‬‬
                                                       ‫תופעות המדגימות עמימות ייחודית לאורתוגרפיה העברית‪:‬‬
                                              ‫עמימות על רקע אורתוגרפי‪ ,‬הקשורה באפיון מערכת הכתב עצמה‪-‬‬
 ‫‪ 	.1‬לימוד ושימוש בשתי מערכות כתב‪ :‬מערכת אותיות דפוס ומערכת אותיות כתב‪ ,‬כאשר לעיתים לא קיים דמיון בין‬

                                                           ‫אות כתב לבין אות דפוס מקבילה לה (לדוגמא ש’ – ש’)‪.‬‬
                                                                                                                  ‫‪30‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35