Page 26 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 26
2.5השלכות החולשות הקוגניטיביות
שפה ,זיכרון וריכוז עלולים לגרום לבעיות ולהשפיע על תהליכי החשיבה האוטומטיים (שליפת הידע
מהמוח באופן אוטומטי וללא הכנה והתארגנות) ,תכנון ולמידה .בגלל בעיות קוגניטיביות אלה מתקשים
ילדים חולי דושן יותר ב:
-השלמת משימות;
-אוריינטציית זמן;
-יוזמה :אינם יודעים כיצד להתחיל פעילות;
-התנגדות לשינוי :קשה להם יותר להסתגל לשינויים ולדברים חדשים;
-מעבר מפעילות אחת לאחרת.
תיבה :10אינם מסוגלים במקום אינם רוצים
מורים מתלוננים בפניי לעיתים קרובות שהם לא מבינים מדוע הבנים עוצרים ולא ממשיכים למשימה
שנייה לאחר שסיימו את הראשונה .לא מדובר בבעיית מוטיבציה כפי שאפשר לחשוב .הדבר קשור
אולי לחוסר יכולת להעביר תשומת לב במהירות למשימה אחרת ולהמשיך בה .הם אינם מסוגלים
לעבור למשימה אחרת אך לא בגלל חוסר רצון לעשות זאת.
2.6התמודדות עם חולשות :קווים מנחים
איך יכולים מורים והורים להפחית או לפצות על העיכובים בעקבות החולשות .ראשית ,חשוב להיות
מודעים לפרופיל החוזקות והחולשות .חשוב לזכור שהסיבה קשורה לתפקוד המוח ולא לבעיה בתפקוד
גופני או לבעיית מוטיבציה .אין להאשים את הבנים.
יתר על כן ,מחקרים מלמדים אותנו שאסטרטגיות שאדם מוצא בכוחות עצמו יעילות הרבה יותר
מאסטרטגיות שמציעים מורים או הורים .ולכן חשוב לעזור לבנכם למצוא פתרונות משלו לבעיות הלמידה.
26