Page 23 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 23
אלה הן בעיות המשקפות את מה שידוע בספרות כ”לקות שפה ספציפית” (.)SLI
SLIידוע כגורם סיכון לבעיות קריאה מאוחרות יותר .נדון על כך בפרק .3
בעיות עלולות להתעורר בתחום השני בתפקוד הקוגניטיבי ,הקשור לזיכרון לטווח קצר .בזיכרון לטווח קצר
מאוחסן לזמן קצר מידע שאינו דרוש בטווח הארוך .אנשים משתמשים בזיכרון הזה פעמים רבות מדי יום
ביומו .אנו משתמשים בזיכרון זה כדי להבין שפה או לתכנן התנהגות .כשיש בעיות בזיכרון בטווח הקצר
קשה לאחסן ולאחזר מידע שהתקבל לאחרונה .בעיות זיכרון אצל חולי דושן קשורות לזיכרון החזותי (מה
שאנו רואים) ולזיכרון השמיעתי (מה שאנו שומעים) .לבעיות אלה יש השלכות על התפקוד היומיומי.
תיבה :8השלכותיהן של בעיות הזיכרון
“כשאני מבקשת ממנו ללכת לסלון ולבדוק אם הטלוויזיה כבויה וגם לבדוק אם הגיע דואר ,נקלט
אצלו רק חלק מהמסר .חלק מהמסר לא אוחסן בזיכרון ולכן הוא לא יכול לבצעו”.
ריכוז הוא התחום השלישי של בעיות קוגניטיביות אפשריות .במחקר שערכנו מצאנו ש 18%-מההורים
לחולי דושן מדווחים על יכולת פחותה משמעותית של בנם בגלל בעיות ריכוז .בקבוצת ביקורת של בנים,
מצאנו שהשיעור של בעיות הריכוז הוא .8%בעיות הריכוז עלולות להוביל לקשיים חמורים בבית הספר
ובלמידה .משערים שעייפות פיזית ,שהיא תופעה שכיחה במחלת דושן ,עשויה לתרום לבעיות ריכוז.
חשוב להבין את הקשר בין עייפות לריכוז.
לסיכום :עדיין שורר ויכוח על הפרופיל הקוגניטיבי של בנים חולי דושן .נראה שהתבטאות באמצעות שפה,
זיכרון עבודה ותהליכי ריכוז הם חלשים יחסית .יחד עם זאת לחולי דושן יש גם כמה וכמה חוזקות .כישורי
התפיסה החזותית שלהם טובים (כלומר ,הם יודעים להבחין בין תבניות חזותיות ,לזהות תמונות עם
חסרים ולהרכיב פאזלים היטב) .הם חזקים גם בלימוד ושינון בע”פ .זכרו את חוזקותיהם והשתמשו בהן
בתהליך הלמידה .הקפידו לא להעריך אותם יתר על המידה ,קרי לראות את חוזקותיהם בלבד ,או להמעיט
23