Page 22 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 22

‫לסיכום‪ :‬בהכללה גורפת‪ ,‬מנת המשכל הממוצעת של חולי דושן נמוכה‪ .‬זכרו שבניגוד להתקדמות‬
  ‫חולשת השרירים‪ ,‬האינטליגנציה אינה פוחתת ככל שהם גדלים‪ :‬מנת המשכל הכללית נשארת יציבה‬

                 ‫לאורך הזמן‪ .‬ואילו‪ ,‬מנת המשכל המילולית אף עולה במידה מסוימת ככל שהם גדלים‪.‬‬

                                            ‫תיבה ‪ :7‬מנת המשכל אינה ממוצעת נמוכה בכל הבנים‬
‫”הבן שלי מאוד אוהב לקרוא והוא טוב מאוד בקריאה‪ .‬כשהאתגרים האינטלקטואליים אינם לרמתו הוא‬
‫מעסיק את עצמו במחשב‪ .‬הוא אפילו כתב תוכנית מחשב שעוזרת לחשב בקלות חישובים מתמטיים‪”.‬‬

                                  ‫‪ 	2.3‬פרופיל החוזקות והחולשות‬

     ‫שפת הביטוי היא אולי החולשה הראשונה בפרופיל הקוגניטיבי של חולי דושן‪ .‬כלומר הם מתקשים‬
       ‫להפיק שפה במהירות (ספונטנית) כאשר הם מתבקשים לעשות זאת‪ .‬בעיות אלה אינן קשורות‬

 ‫לחולשת שרירים באיברים הקשורים לדיבור‪ ,‬כפי שאפשר היה לצפות‪ .‬עיכוב בהתפתחות השפה עשוי‬
 ‫לבוא לידי ביטוי עוד לפני הופעת חולשת שרירים אצל חולי דושן‪ .‬חוקרים מבריטניה (‪Essex & Roper,‬‬

    ‫‪ )2001‬מצאו שבקרב ‪ 40%‬מחולי דושן ללא היסטוריה משפחתית של דושן‪ ,‬היה חשש להתפתחות‬
   ‫השפה עוד לפני האבחון במחלת דושן‪ .‬לפיכך‪ ,‬בעיות שפתיות עשויות להקדים חולשת שרירים אצל‬

                                                                                          ‫חולי דושן‪.‬‬
       ‫בעיות השפה קשורות להתבטאות בדיבור‪ ,‬או במילים אחרות‪ ,‬לדיבור שוטף ויכולת להפיק דיבור‬

                                                 ‫במהירות‪ .‬בעיות המדווחות לעיתים קרובות יותר הן‪:‬‬
                                                                     ‫•	 התחלה מאוחרת של דיבור;‬

                                         ‫	• בעיות במציאת מילים (מציאה ושימוש מהירים במילים);‬
                                                                     ‫•	 קושי בהפקת שפה שוטפת;‬

                                                                ‫	• הפרעה בזיכרון עבודה משמיעה;‬
                    ‫•	 דיבור לא שוטף עם התחלות חוזרות ונשנות‪ ,‬עם קשרים ריקים (מיליות קישור)‬

                                                                      ‫	 כמו “אה” והפסקות דיבור;‬
                                                  ‫	• הבנת השפה טובה יותר מיכולת הפקת הדיבור;‬

                                                                                                     ‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27