Page 24 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 24
תיבה :9מתי נדרשת בדיקה פסיכולוגית ואיך מבצעים אותה?
אם עולות שאלות בקשר ליכולות האינטלקטואליות של חולה דושן או כאשר יש לילד בעיות לימוד
בבית הספר ,כדאי לבדוק אפשרות של הערכה פסיכולוגית נוספת .בקשו מהרופא המומחה המטפל
בבנכם להתחיל בתהליך .מגיל שנתיים וחצי משתמשים במבחן אינטליגנציה וכסלר לילדים בגיל הרך
( .)WPPSIמגיל שש וחצי משתמשים במבחן אינטליגנציה וכסלר לילדים (.)WISC
מבחני תפקוד קוגניטיבי של זיכרון וקשב וריכוז ,לדוגמה ,אפשר לערוך מגיל .6ילדים בדרך כלל
נהנים מהמבחן ונדיר שההערכה גורמת למתח שלא לצורך .משך המבחן תלוי בתחום הנבדק ונמשך
משעתיים אצל ילדים צעירים יותר (מתחת לגיל )6ועד יום שלם ( 2מפגשים של 3עד 4שעות)
בילדים מבוגרים יותר.
בערכם ,קרי לראות את חולשותיהם בלבד.
לסיכום תת-פרק זה ברצוננו להדגיש שחוזקות וחולשות אלה אינן אופייניות לכל חולי דושן .אך ילדים
אלה נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות קוגניטיביות .אם יש לכם ספקות התייעצו עם הרופא וקבעו
לבנכם אבחון.
2.4מה גורם לחולשות קוגניטיביות?
מהי הסיבה לחולשות וחוזקות קוגניטיביות? קרוב לוודאי שיש קשר לתפקוד המוח .כיום ידוע
שדיסטרופין קיים בדרך כלל גם ברקמות אחרות ולא רק ברקמת השריר ,דוגמת מערכת העצבים
המרכזית .חוסר דיסטרופין במוח עשוי להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי של הבנים .איזופורמי
הדיסטרופין Dp427-Cו Dp427-P -יופצו בדרך כלל להיפוקמפוס ולתאי פורקינייה שבמוח הקטן
בהתאמה ,ויתרמו לעלייה בצפיפות הפוסט-סינפטית (אחרי הסינפסה) .המוחון וההיפוקמפוס הם
חלק מרשת משולבת של קשרים עם אזורים במוח הקדמי .הפלסטיות הפוסט-סינפטית השונה
בחולים אלה עלולה לעכב זיכרון יעיל ,אוטומטיזציה ותכנון/ארגון.
המוחון הוא מבנה חשוב במיוחד .כיום ידוע שהמוחון (שמשמעותו בלטינית “המוח הקטן”) מכיל פי
ארבעה נוירונים בהשוואה למוח הגדול :ולכן המונח מוח קטן הוא שגוי ומבלבל.
24