Page 24 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 24

‫תיבה ‪ :9‬מתי נדרשת בדיקה פסיכולוגית ואיך מבצעים אותה?‬
   ‫אם עולות שאלות בקשר ליכולות האינטלקטואליות של חולה דושן או כאשר יש לילד בעיות לימוד‬
‫בבית הספר‪ ,‬כדאי לבדוק אפשרות של הערכה פסיכולוגית נוספת‪ .‬בקשו מהרופא המומחה המטפל‬
‫בבנכם להתחיל בתהליך‪ .‬מגיל שנתיים וחצי משתמשים במבחן אינטליגנציה וכסלר לילדים בגיל הרך‬

                   ‫(‪ .)WPPSI‬מגיל שש וחצי משתמשים במבחן אינטליגנציה וכסלר לילדים (‪.)WISC‬‬
      ‫מבחני תפקוד קוגניטיבי של זיכרון וקשב וריכוז‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬אפשר לערוך מגיל ‪ .6‬ילדים בדרך כלל‬
‫נהנים מהמבחן ונדיר שההערכה גורמת למתח שלא לצורך‪ .‬משך המבחן תלוי בתחום הנבדק ונמשך‬
     ‫משעתיים אצל ילדים צעירים יותר (מתחת לגיל ‪ )6‬ועד יום שלם (‪ 2‬מפגשים של ‪ 3‬עד ‪ 4‬שעות)‬

                                                                            ‫בילדים מבוגרים יותר‪.‬‬
                                                          ‫בערכם‪ ,‬קרי לראות את חולשותיהם בלבד‪.‬‬
 ‫לסיכום תת‪-‬פרק זה ברצוננו להדגיש שחוזקות וחולשות אלה אינן אופייניות לכל חולי דושן‪ .‬אך ילדים‬
    ‫אלה נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות קוגניטיביות‪ .‬אם יש לכם ספקות התייעצו עם הרופא וקבעו‬

                                                                                      ‫לבנכם אבחון‪.‬‬

                           ‫‪ 	2.4‬מה גורם לחולשות קוגניטיביות?‬

         ‫מהי הסיבה לחולשות וחוזקות קוגניטיביות? קרוב לוודאי שיש קשר לתפקוד המוח‪ .‬כיום ידוע‬
     ‫שדיסטרופין קיים בדרך כלל גם ברקמות אחרות ולא רק ברקמת השריר‪ ,‬דוגמת מערכת העצבים‬

        ‫המרכזית‪ .‬חוסר דיסטרופין במוח עשוי להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי של הבנים‪ .‬איזופורמי‬
      ‫הדיסטרופין ‪ Dp427-C‬ו‪ Dp427-P -‬יופצו בדרך כלל להיפוקמפוס ולתאי פורקינייה שבמוח הקטן‬
   ‫בהתאמה‪ ,‬ויתרמו לעלייה בצפיפות הפוסט‪-‬סינפטית (אחרי הסינפסה)‪ .‬המוחון וההיפוקמפוס הם‬
      ‫חלק מרשת משולבת של קשרים עם אזורים במוח הקדמי‪ .‬הפלסטיות הפוסט‪-‬סינפטית השונה‬

                                     ‫בחולים אלה עלולה לעכב זיכרון יעיל‪ ,‬אוטומטיזציה ותכנון‪/‬ארגון‪.‬‬
   ‫המוחון הוא מבנה חשוב במיוחד‪ .‬כיום ידוע שהמוחון (שמשמעותו בלטינית “המוח הקטן”) מכיל פי‬

                       ‫ארבעה נוירונים בהשוואה למוח הגדול‪ :‬ולכן המונח מוח קטן הוא שגוי ומבלבל‪.‬‬

                                                                                                    ‫‪24‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29