Page 41 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 41

‫‪ 4.1‬הקדמה‬

 ‫בעיות רגשיות והתנהגותיות הן דבר טבעי בהתפתחות חברתית‪-‬רגשית בריאה‪ .‬כאשר אנו גדלים עלינו‬
            ‫להתמודד עם בעיות נורמטיביות כמו העונש הראשון והציון המאכזב שקיבלנו בבית הספר‪.‬‬

      ‫מחקרים הראו שילדים עם מוגבלויות גופניות נמצאים בסיכון מוגבר לפתח בעיות התנהגותיות ו‪/‬או‬
    ‫רגשיות‪ .‬הדבר נובע בחלקו מהאופן שילדים מסתגלים להשלכות של מוגבלותם (נקרא גם “הסתגלות‬
‫פסיכוסוציאלית”)‪ .‬בעיות רגשיות והתנהגותיות עלולות להופיע כאשר הילד אינו מסתגל היטב למוגבלותו‪.‬‬

       ‫בפרק הרביעי נדון בבעיות רגשיות והתנהגותיות נורמליות שמתרחשות גם אצל ילדים חולי דושן‪.‬‬
 ‫תחילה נדון בהיבטים השונים של הסתגלות פסיכוסוציאלית‪ .‬לאחר מכן נדון בנושא חוסר אונים נרכש‪.‬‬
  ‫זהו נושא חשוב מאוד עבור ילדים חולי דושן‪ .‬נדון גם באסטרטגיות שונות להתמודדות עם בעיות אלה‪.‬‬

            ‫‪ 4.2‬הסתגלות פסיכוסוציאלית אצל ילדים חולי דושן‬

‫ניתן להגדיר הסתגלות פסיכוסוציאלית לדושן כדרך שאדם מסתגל לאירועים קשים ומלחיצים שקשורים‬
     ‫למחלת דושן‪ .‬מחקר שאלונים רחב‪-‬היקף שנערך בשיתוף עם עמותת דושן בהולנד (‪Hendriksen‬‬
     ‫‪ )et al, 2008‬בהשתתפות הורים של ‪ 289‬בנים ומתבגרים חולי דושן‪ ,‬הראה כי ‪ 17%‬מהילדים חולי‬
      ‫דושן קיבלו ציון נמוך בהסתגלות פסיכוסוציאלית‪ .‬משמעות הדבר שהרוב המכריע‪ 83% ,‬מתוכם‪,‬‬

   ‫מסתגלים היטב להשלכות ניוון השרירים שלהם‪ .‬המחקר הראה בנוסף שציוני ההסתגלות של ילדים‬
‫חולי דושן אינם שונים מהותית מאלה של ילדים עם מחלות כרוניות אחרות (כמו סרטן או סוכרת)‪ .‬אולם‬

  ‫נראה שבעיות ההסתגלות מופיעות אצלם יותר לעומת בני גילם הבריאים‪ ,‬שאצלם רק ‪ 2%‬קיבלו ציוני‬
                                                                                  ‫הסתגלות נמוכים‪.‬‬

                                                                                                     ‫‪41‬‬
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46