Page 42 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 42

‫תיבה ‪ :18‬שאלון על הסתגלות פסיכוסוציאלית (‪)PARS-III‬‬
        ‫השאלון על הסתגלות פסיכוסוציאלית (‪ ,)PARS-III‬שניתן להשתמש בו כיום‪ ,‬יכול לסייע לאנשי‬
   ‫מקצוע למפות ולנהל מעקב אחר ההתפתחות החברתית‪-‬רגשית של ילדי דושן (רשימה זו עומדת‬

                                                     ‫לרשות אנשי המקצוע מעמותת דושן בהולנד)‪.‬‬
    ‫בנוסף‪ ,‬מחקר זה חשף ממצאים חשובים נוספים שיעזרו לנו להבין מדוע ילדים חולי דושן מתנהגים‬

                                                     ‫בצורה מסוימת ולכן יהיו שימושיים בטיפול בהם‪:‬‬
     ‫	• ככל שילדים חולי דושן מתבגרים‪ ,‬ציוני ההסתגלות שלהם משתפרים‪ .‬מכאן עולה שהם לומדים‬

                                                                ‫	 להתמודד טוב יותר עם מוגבלותם;‬
                 ‫•	 התקופה שבין גילאי ‪ 8‬עד ‪ 10‬שנים מתאפיינת בציוני ההסתגלות הנמוכים ביותר‪	.‬‬
‫	 בתקופת גיל זו מתחילים הבנים לקלוט ולהבין את ההשלכות של המחלה‪ ,‬מאחר והם מתקשים יותר‬

                                                       ‫	 ויותר בהליכה ונופלים לעיתים תכופות יותר;‬
        ‫	• הסתגלות פסיכוסוציאלית קשורה לשישה תחומי תפקוד‪ :‬יחסים עם חברים‪ ,‬תלות‪ ,‬עוינות‪,‬‬
‫	 פרודוקטיביות‪ ,‬חרדה‪/‬דיכאון ונסיגה‪ .‬נראה שבניגוד לתחומים האחרים הציון על “יחסים עם חברים”‪,‬‬
  ‫	 נעשה נמוך יותר ככל שהילדים מתבגרים‪ .‬מחקרים אחרים הראו שההורים והמורים צריכים לעודד‬
 ‫	 קשרים חברתיים ותמיכה חברתית עבור הבנים‪ .‬הציונים על חרדה‪/‬דיכאון ונסיגה נותרים יציבים ככל‬
    ‫	 שהילדים מתבגרים‪ .‬לעומת זאת תלות‪ ,‬עוינות ואפילו פרודוקטיביות משתפרות עם התבגרותם‪.‬‬

                                                   ‫תיבה ‪ :19‬מערכות יחסים עם חברים כמקור כוח‬
     ‫“אני מרשה לבן שלי במודע ללכת לצופים באופן קבוע‪ ,‬כדי שיבלה זמן רב יותר עם חבריו לכיתה‬

                                                                                  ‫וחברים אחרים‪”.‬‬

                                                                                                     ‫‪42‬‬
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47