Page 46 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 46
הורות חיובית היא אסטרטגיה חשובה לתגובה להתפרצויות רגשיות של הילדים .הכוונה (בין היתר) היא
ללמד את הילדים איך להתמודד בצורה חיובית עם אירועים טעונים רגשית ואירועי דחק .אימון רגשי הוא
אסטרטגיה חשובה שהורים ,מורים ומטפלים יכולים ליישם ,כשהסבר העיקרון :אימון או הכוונה רגשית
של הילד בצורה פעילה.
השתמשו בחמשת השלבים הבאים באימון הרגשי:
שלב :1
נסו להיות מודעים לרגשותיו .חשוב להיות מודעים לרגשותיו של הילד .בנוסף להנאה כרגש חיובי ,ניתן
להבחין בין שלושה סוגי רגשות שליליים :כעס ,עצב ופחד .מודעות היא נקודת ההתחלה והמפתח לשינוי!
שלב :2
חשיבה על רגשות כהזדמנויות ללמידה .אפשר ללמוד גם מחוויות שליליות; בלתי נעימות ככל שיהיו.
השאלה הנשאלת היא :איך אוכל ללמד אותו להתמודד/להתנהג אחרת בפעם הבאה?
שלב :3
הקשיבו היטב לילדכם .הקשבה היא השלב הבא בתהליך האימון הרגשי .הקשבה היא להיות מעורב
ולחוות מקרוב את רגשותיו של האחר .אם אתם רוצים להבין את ילדכם ,חשוב לשים עצמכם במקומו
ולראות את העולם מנקודת מבטו.
שלב :4
תנו שמות לרגשות .עזרו לילד לתת שמות לרגשות .אם הוא נתקף כעס ,פחד או עצב נסו לתייג את
הרגשות הללו .אין טעם להדחיק רגשות או להעמיד פנים שהם לא שם .תיוג רגשות עוזר לתת שם
לתחושה לא נעימה והופך אותה לנורמלית ולנושא שאפשר לדבר עליו.
שלב :5
פתרו בעיות ובו בזמן הציבו גבולות .לאחר שהקשבתם לילד בסבלנות ותייגתם ביחד את רגשותיו ,תגדל
האפשרות למצוא פתרונות .נסו למצוא ביחד פתרונות או עזרו לו לבחור פיתרון .לתשומת לבכם :חשוב
לא פחות להציב גבולות .הבהירו לו שהרגשות כשלעצמם אינם בעיה ,אך ההתנהגות שמתלווה אליהם
אינה תמיד מקובלת.
46