Page 46 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 46

‫הורות חיובית היא אסטרטגיה חשובה לתגובה להתפרצויות רגשיות של הילדים‪ .‬הכוונה (בין היתר) היא‬
‫ללמד את הילדים איך להתמודד בצורה חיובית עם אירועים טעונים רגשית ואירועי דחק‪ .‬אימון רגשי הוא‬
‫אסטרטגיה חשובה שהורים‪ ,‬מורים ומטפלים יכולים ליישם‪ ,‬כשהסבר העיקרון‪ :‬אימון או הכוונה רגשית‬

                                                                             ‫של הילד בצורה פעילה‪.‬‬

                                                  ‫השתמשו בחמשת השלבים הבאים באימון הרגשי‪:‬‬
                                                                                             ‫שלב ‪:1‬‬

    ‫נסו להיות מודעים לרגשותיו‪ .‬חשוב להיות מודעים לרגשותיו של הילד‪ .‬בנוסף להנאה כרגש חיובי‪ ,‬ניתן‬
‫להבחין בין שלושה סוגי רגשות שליליים‪ :‬כעס‪ ,‬עצב ופחד‪ .‬מודעות היא נקודת ההתחלה והמפתח לשינוי!‬

                                                                                             ‫שלב ‪:2‬‬
   ‫חשיבה על רגשות כהזדמנויות ללמידה‪ .‬אפשר ללמוד גם מחוויות שליליות; בלתי נעימות ככל שיהיו‪.‬‬

                 ‫השאלה הנשאלת היא‪ :‬איך אוכל ללמד אותו להתמודד‪/‬להתנהג אחרת בפעם הבאה?‬
                                                                                             ‫שלב ‪:3‬‬

   ‫הקשיבו היטב לילדכם‪ .‬הקשבה היא השלב הבא בתהליך האימון הרגשי‪ .‬הקשבה היא להיות מעורב‬
  ‫ולחוות מקרוב את רגשותיו של האחר‪ .‬אם אתם רוצים להבין את ילדכם‪ ,‬חשוב לשים עצמכם במקומו‬

                                                                   ‫ולראות את העולם מנקודת מבטו‪.‬‬
                                                                                             ‫שלב ‪:4‬‬

   ‫תנו שמות לרגשות‪ .‬עזרו לילד לתת שמות לרגשות‪ .‬אם הוא נתקף כעס‪ ,‬פחד או עצב נסו לתייג את‬
     ‫הרגשות הללו‪ .‬אין טעם להדחיק רגשות או להעמיד פנים שהם לא שם‪ .‬תיוג רגשות עוזר לתת שם‬

                               ‫לתחושה לא נעימה והופך אותה לנורמלית ולנושא שאפשר לדבר עליו‪.‬‬
                                                                                             ‫שלב ‪:5‬‬

‫פתרו בעיות ובו בזמן הציבו גבולות‪ .‬לאחר שהקשבתם לילד בסבלנות ותייגתם ביחד את רגשותיו‪ ,‬תגדל‬
‫האפשרות למצוא פתרונות‪ .‬נסו למצוא ביחד פתרונות או עזרו לו לבחור פיתרון‪ .‬לתשומת לבכם‪ :‬חשוב‬
‫לא פחות להציב גבולות‪ .‬הבהירו לו שהרגשות כשלעצמם אינם בעיה‪ ,‬אך ההתנהגות שמתלווה אליהם‬

                                                                                ‫אינה תמיד מקובלת‪.‬‬

                                                                                                     ‫‪46‬‬
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51