Page 48 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 48

‫תרשים ‪ :4‬מהלך התקף הזעם‬

                          ‫‪16‬‬
                          ‫‪14‬‬
                          ‫‪12‬‬
                          ‫‪10‬‬
                           ‫‪8‬‬
                           ‫‪6‬‬
                           ‫‪4‬‬
                           ‫‪2‬‬
                           ‫‪0‬‬

                                      ‫רגיעה נק’ פיצוץ הסלמה גורם מניע‬

 ‫במהלך שני השלבים הראשונים חשוב להגיב בצורה ברורה‪ ,‬להציב גבולות ולנסות למנוע את הסלמת‬
‫התקף הזעם לשלב הפיצוץ‪ .‬ברגע שהתקף זעם הגיע לשלב הפיצוץ‪ ,‬הילד כבר לא יהיה נגיש ולא ניתן‬
 ‫יהיה לבלום את התקף הזעם‪ .‬כרגע שום ניסיון לעצור אותו לא יביא תועלת‪ .‬נסו למנוע בעיות נוספות‬
‫וחכו לשלב הרגיעה‪ .‬לאחר מכן הילד יהיה נגיש‪ .‬בשלב זה תוכלו להגדיר את הרגשות השליליים ולנסות‬

             ‫לאמן אותו‪“ :‬אני רואה שאתה נסער‪ ,‬אבל אין טעם לצעוק כדי שאקשיב‪ ,‬בוא ודבר איתי‪”.‬‬
‫לפעמים תוכלו לתת לו “פסק זמן” שיאפשר לו להירגע‪ .‬שימו לב‪ :‬אתם לא מענישים אותו! אתם פשוט‬
 ‫עוזרים לו להירגע וחשוב שהוא ידע זאת‪ .‬פסק זמן לא חייב להימשך יותר מכמה דקות‪ .‬מומלץ שיבלה‬

  ‫את פסק הזמן בחדר משעמם בלי אפשרות להעסיק את עצמו (ללא מחשב או טלוויזיה)‪ ,‬או במקום‬
‫שאין לו מגע עם ילדים אחרים שיכולים להגיב להתנהגותו‪ ,‬כמו במסדרון בבית הספר‪ .‬אלא במקום ש ֵלו‬

                                                                                ‫שיאפשר לו להירגע‪.‬‬

                                                                                                    ‫‪48‬‬
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53