Page 48 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 48
תרשים :4מהלך התקף הזעם
16
14
12
10
8
6
4
2
0
רגיעה נק’ פיצוץ הסלמה גורם מניע
במהלך שני השלבים הראשונים חשוב להגיב בצורה ברורה ,להציב גבולות ולנסות למנוע את הסלמת
התקף הזעם לשלב הפיצוץ .ברגע שהתקף זעם הגיע לשלב הפיצוץ ,הילד כבר לא יהיה נגיש ולא ניתן
יהיה לבלום את התקף הזעם .כרגע שום ניסיון לעצור אותו לא יביא תועלת .נסו למנוע בעיות נוספות
וחכו לשלב הרגיעה .לאחר מכן הילד יהיה נגיש .בשלב זה תוכלו להגדיר את הרגשות השליליים ולנסות
לאמן אותו“ :אני רואה שאתה נסער ,אבל אין טעם לצעוק כדי שאקשיב ,בוא ודבר איתי”.
לפעמים תוכלו לתת לו “פסק זמן” שיאפשר לו להירגע .שימו לב :אתם לא מענישים אותו! אתם פשוט
עוזרים לו להירגע וחשוב שהוא ידע זאת .פסק זמן לא חייב להימשך יותר מכמה דקות .מומלץ שיבלה
את פסק הזמן בחדר משעמם בלי אפשרות להעסיק את עצמו (ללא מחשב או טלוויזיה) ,או במקום
שאין לו מגע עם ילדים אחרים שיכולים להגיב להתנהגותו ,כמו במסדרון בבית הספר .אלא במקום ש ֵלו
שיאפשר לו להירגע.
48