Page 53 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 53

‫‪ 5.2‬הפרעות על הספקטרום האוטיסטי (‪)ASD‬‬

     ‫הפרעות על הספקטרום האוטיסטי מוגדרות כבעיות בשלושה תחומים‪ )1( :‬אינטראקציה חברתית‬
‫לקויה‪ ,‬במיוחד בהיבט ההדדיות; (‪ )2‬תקשורת מילולית ולא מילולית לקויה; וגם (‪ )3‬קושי ביכולת לדמיין‪.‬‬

                                     ‫אי לכך רואים אצל ילדים עם אוטיזם את ההתנהגויות האופייניות‪:‬‬
                                                       ‫‪ 	-‬רפרטואר מוגבל של פעילויות ותחומי עניין;‬

                               ‫	‪ -‬התנהגות סטריאוטיפית (התנהגות רפטטיבית – חוזרת על עצמה);‬
                                                 ‫	‪ -‬קשיים להסתגל לשינוי והעדפת השגרה והמוכר;‬
                                                                             ‫	‪ -‬התמקדות בפרטים;‬
                                                       ‫	‪ -‬קשיים או חוסר יכולת להזדהות עם הזולת‪.‬‬

    ‫בשל התנהגויות אלו קיים אתגר משמעותי בגידול ילד עם אוטיזם‪ .‬מאחר ומחנכים‪/‬הורים מתקשים‬
                                                             ‫להבינם‪ ,‬הם מתקשים להשפיע עליהם‪.‬‬

        ‫על פי הידע הקיים היום‪ ,‬לא ניתן למנוע או לרפא אוטיזם‪ ,‬אך ניתן למנוע החמרה ולעצב במידה‬
    ‫מסויימת את ההתנהגות‪ .‬הסובלים ממנה יחוו בעיות אלה לאורך חייהם‪ .‬מטרת הטיפול היא למנוע‬

      ‫החמרה ובעיות נוספות‪ .‬נקודת התחלה חשובה היא להתאים את הסביבה לילד‪ .‬חיוני לתת מידע‬
‫והכוונה להורים‪ ,‬לבני המשפחה ולאנשי מקצוע אחרים‪ .‬בפרק ‪ 8‬נציג אתרים וחומרים רלוונטיים אחרים‬

                                                                                     ‫לקריאה נוספת‪.‬‬
                                       ‫תיבה ‪ :23‬מאפיינים התנהגותיים של ההפרעה שחשוב לזכור‬

                                                                            ‫‪ 	-‬קושי להסתגל לשינוי‬
                                                                             ‫	‪ -‬התמקדות בפרטים‬
                                                   ‫‪ 	-‬אגוצנטריות (חוסר יכולת להזדהות עם הזולת)‬

    ‫שני מחקרים מראים שהפרעה על הספקטרום האוטיסטי נפוצה יותר יחסית בקרב ילדים חולי דושן‬
          ‫(‪ .)Wu e.a., 2004; Hendriksen & Vles, 2008‬ההפרעה אובחנה אצל כ‪ 3%-‬מילדים חולי דושן‪.‬‬

   ‫במחקר שנערך לאחרונה באזור המטרופולין של ארצות הברית הוערך ש‪ 3.4-‬מתוך כל ‪ 1,000‬ילדים‬
    ‫בגילאי ‪ 3‬עד ‪ 10‬סובלים מאוטיזם (המקור‪ :‬המכון הלאומי לבריאות הנפש ארה”ב‪www nimh.nih. :‬‬

              ‫‪ .)gov 53‬המשמעות היא שההפרעה נפוצה יותר במחלת דושן יחסית לממוצע באוכלוסייה‪.‬‬
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58