Page 49 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 49
הדרך הטובה ביותר להצבת גבולות היא לקחת ממנו חפץ שהוא אוהב וללוות את המעשה בהערות
חיוביות על התנהלות טובה .לדוגמה“ :אני לוקח עכשיו את הפלייסטיישן ,כי אני לא רוצה שתכה את
אחיך כשאתה לא מקבל את מה שאתה רוצה .אחרי שתשלים איתו אחזיר לך את הפלייסטיישן”.
זו דוגמה למשוב חיובי המשפר ומעודד התנהגות טובה .אפקט דומה יושג אם תשבחו אותו לאחר
שהצליח להירגע בכוחות עצמו אחרי התקף זעם.
בדרך כלל אין צורך לדאוג בגלל התקפי זעם משום שהם פוחתים עם הזמן ולבסוף נעלמים מעצמם
(בדרך כלל לאחר הגיל הרך) .במידה והם ממשיכים ,מחריפים או מתרחשים לעיתים קרובות יותר ,כדאי
לשקול מעורבות של מומחה ,כמו פסיכולוג ילדים .מוטב לשוחח על כך עם הרופא של בנכם שיוכל לתת
לכם הפנייה .מומלץ לפנות למומחה כאשר:
-התגובות שלכם להתקף הזעם אינן מניחות את דעתכם;
-אתם חסרי אונים בהתמודדות עם התקפי הזעם והתייאשתם מיכולתכם לשפר את המצב;
-התקפי הזעם מחוללים רגשות שליליים רבים ומתח במשפחה;
-הילד פוגע בעצמו או באחרים בזמן התקפי הזעם.
תיבה :22מוחו של המתבגר
ככל שעובר הזמן נטל האחריות נופל בהדרגה על כתפי המתבגרים .הדבר נכון גם אצל ילדים חולי
דושן .מוחו של המתבגר זכה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות מכיוון שידוע שמוחם של בני
נוער עדיין לא בגר; מוחו של המתבגר לא מגיע לשיא התפתחותו! מסיבה זו בני נוער חווים התקפי
זעם :הם מגיבים לאירועים מסוימים באלימות רבה יותר יחסית למבוגרים ויכולתם לרסן את עצמם
התנהגותית לוקה בחסר או אינה פעילה דיה .ישנן רמות רבות ושונות של רגשות ,החל בעצוב מאוד
ועד מלא מרץ .ידוע לנו גם שמוחו של המתבגר מתקשה יותר להזדהות עם הזולת ,ולכן התנהגותם
של מתבגרים תהיה לעיתים קרובות אנוכית (יהיו ממוקדים רק בעצמם) .מסיבה זו מתבגרים ,אפילו
יותר מילדים ,זקוקים למסגרת ולכן חשוב מאוד להציב גבולות ברורים.
49