Page 47 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 47
לדוגמה :גם אם הילד כועס על אחותו ,הוא לא אמור לומר לה דברים פוגעים .הרגשות מקובלים ,שלא
כמו סוגים מסוימים של התנהגויות ,לכן חשוב לקבוע גבולות התנהגותיים.
ידוע ממחקרים מדעיים שאימון רגשי הוא דבר יעיל ודרך קלה יחסית להגביר את חוסנם הנפשי של
ילדים וללמדם להתמודד עם רגשות ומצבים קשים .ידוע גם שאימון רגשי עוזר לחזק את הביטחון
העצמי וההערכה העצמית ולכן זהו כלי חשוב בגידול ילדים עם מחלת דושן.
יחד עם זאת ,חשוב לא להשתמש באימון רגשי בכל המצבים ,משום שיכולה להיות לו השפעה הפוכה.
אין להשתמש בו כאשר:
-אין לכם זמן או אם אינכם רגועים מספיק;
-אתם נמצאים בחברת אנשים נוספים;
-אתם כועסים ,עצבניים או עייפים;
-כבר הענשתם אותו על התנהגות בלתי מקובלת ו”עשיתם סדר”;
-הוא באמצע התפרצות זעם (ראו פרק 4.5מטה);
-הוא מעמיד פנים שהוא נסער רגשית.
4.5איך להתמודד עם התקפי זעם (מצבי רוח)
התקפי זעם הם בעיות התנהגותיות נורמליות המלוות גם ילדים עם מחלת דושן לאורך התבגרותם.
מדובר בהתנהגות שמטרתה להשיג התייחסות מהזולת ,במצב בו הילד מתקשה להשיגה בצורה
נורמטיבית .התקפי זעם מתרחשים אצל ילדים ומתבגרים כאשר הם זקוקים להתייחסות ולא משנה
אם חיובית או שלילית .הם רוצים 100%תשומת לב .אם אתם ,ההורים מאבדים סבלנות במצב כזה,
או מפתחים התקף זעם או התפרצות ,אתם נותנים להם בדיוק את מה שהם רוצים :תשומת לב
(שלילית) .אך ,אתם גם מראים להם שהתקף זעם הוא דבר נורמלי בהחלט ,כי גם אתם לא פחות
כועסים מהם .הכי מומלץ להתעלם מהתקף הזעם ,אבל הדבר קשה לביצוע ולא תמיד אפשרי.
כדי לטפל בהתקף זעם חשוב להיות מודעים למהלך הידוע של התקפי זעם .בהתקף זעם יש ארבעה
שלבים רציפים :תמיד יש סיבה ,אם משמעותית או חסרת חשיבות; לאחר מכן ההתקף מסלים ומסלים
עד לנקודת הפיצוץ; השלב האחרון הוא שלב הרגיעה.
47