Page 47 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 47

‫לדוגמה‪ :‬גם אם הילד כועס על אחותו‪ ,‬הוא לא אמור לומר לה דברים פוגעים‪ .‬הרגשות מקובלים‪ ,‬שלא‬
                            ‫כמו סוגים מסוימים של התנהגויות‪ ,‬לכן חשוב לקבוע גבולות התנהגותיים‪.‬‬

    ‫ידוע ממחקרים מדעיים שאימון רגשי הוא דבר יעיל ודרך קלה יחסית להגביר את חוסנם הנפשי של‬
      ‫ילדים וללמדם להתמודד עם רגשות ומצבים קשים‪ .‬ידוע גם שאימון רגשי עוזר לחזק את הביטחון‬
                           ‫העצמי וההערכה העצמית ולכן זהו כלי חשוב בגידול ילדים עם מחלת דושן‪.‬‬

‫יחד עם זאת‪ ,‬חשוב לא להשתמש באימון רגשי בכל המצבים‪ ,‬משום שיכולה להיות לו השפעה הפוכה‪.‬‬
                                                                             ‫אין להשתמש בו כאשר‪:‬‬

                                                        ‫	‪ -‬אין לכם זמן או אם אינכם רגועים מספיק;‬
                                                           ‫	‪ -‬אתם נמצאים בחברת אנשים נוספים;‬
                                                                ‫	‪ -‬אתם כועסים‪ ,‬עצבניים או עייפים;‬

                                 ‫	‪ -‬כבר הענשתם אותו על התנהגות בלתי מקובלת ו”עשיתם סדר”;‬
                                                ‫‪ 	-‬הוא באמצע התפרצות זעם (ראו פרק ‪ 4.5‬מטה);‬
                                                            ‫‪ 	-‬הוא מעמיד פנים שהוא נסער רגשית‪.‬‬

                   ‫‪ 4.5‬איך להתמודד עם התקפי זעם (מצבי רוח)‬

    ‫התקפי זעם הם בעיות התנהגותיות נורמליות המלוות גם ילדים עם מחלת דושן לאורך התבגרותם‪.‬‬
      ‫מדובר בהתנהגות שמטרתה להשיג התייחסות מהזולת‪ ,‬במצב בו הילד מתקשה להשיגה בצורה‬

   ‫נורמטיבית‪ .‬התקפי זעם מתרחשים אצל ילדים ומתבגרים כאשר הם זקוקים להתייחסות ולא משנה‬
   ‫אם חיובית או שלילית‪ .‬הם רוצים ‪ 100%‬תשומת לב‪ .‬אם אתם‪ ,‬ההורים מאבדים סבלנות במצב כזה‪,‬‬

      ‫או מפתחים התקף זעם או התפרצות‪ ,‬אתם נותנים להם בדיוק את מה שהם רוצים‪ :‬תשומת לב‬
      ‫(שלילית)‪ .‬אך‪ ,‬אתם גם מראים להם שהתקף זעם הוא דבר נורמלי בהחלט‪ ,‬כי גם אתם לא פחות‬

        ‫כועסים מהם‪ .‬הכי מומלץ להתעלם מהתקף הזעם‪ ,‬אבל הדבר קשה לביצוע ולא תמיד אפשרי‪.‬‬
  ‫כדי לטפל בהתקף זעם חשוב להיות מודעים למהלך הידוע של התקפי זעם‪ .‬בהתקף זעם יש ארבעה‬
‫שלבים רציפים‪ :‬תמיד יש סיבה‪ ,‬אם משמעותית או חסרת חשיבות; לאחר מכן ההתקף מסלים ומסלים‬

                                                ‫עד לנקודת הפיצוץ; השלב האחרון הוא שלב הרגיעה‪.‬‬
                                                                                                    ‫‪47‬‬
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52