Page 6 - אוגדן מעקב וטיפול למשפחות חולי דושן בקר
P. 6

‫המשפחה שלי ‪ -‬חיים עם מחלת דושן־בקר‬

‫כאשר ההורים מתבשרים שבנם חולה במחלת דושן־בקר‪ ,‬קשה להם להבין באחת את השלכותיה העתידיות של הבשורה‪.‬‬
‫תהליך התפתחותם של ילדים עם דושן־בקר מלווה בהתמודדות עם בעיות גופניות רבות‪ .‬המחלה‪ ,‬המשתנה מעת לעת‪,‬‬
‫גורמת לשינויים בתפקוד ולקשיים רגשיים נלווים‪ .‬המשפחה נאלצת להתמודד עם שינויים פיזיים רבים‪ ,‬ועליה להגביר גם את‬

                                       ‫תשומת הלב הניתנת להשפעות הרגשיות של שינויים אלה על הילד ועל כל בני הבית‪.‬‬

‫אחד מתפקידיהם הרבים של ההורים הוא לספק לילד מענה רגשי ולקיים בבית שיח המאפשר הבעת רגשות גלויה‪ .‬חשוב‬
‫לקיים שיח על המחלה ולא להניח שהילד יבין אותה לבד‪ .‬עליכם ההורים לספק לילד מידע המתאים לגילו ולענות בכנות‬

                                                                                                                   ‫על שאלותיו‪.‬‬

‫ליווי רגשי של ילדים המתמודדים עם שינויים פיזיים חיוני לשיפור איכות חייהם‪ .‬חשוב שאתם ההורים תהיו פנויים ומסוגלים‬
‫להכיל את רגשות ילדכם‪ .‬אנו מודעים לכך שזה תהליך‪ ,‬ולא אחת קשה לשמור על אופטימיות‪ ,‬אך חשוב לתרגל זאת‪ :‬ללמוד‬
‫לראות את הכאן והעכשיו‪ ,‬ליהנות מהרגעים הקטנים‪ ,‬להתמקד בעוצמות ובחוזקות ולא בחולשות ובעתיד המצפה לילדכם‪.‬‬
‫חשוב לטעת בלבבותיכם ובלב ילדכם תקווה ואמונה ביכולתו לחיות חיים מלאים ומספקים למרות הקשיים והאתגרים‬
‫שהמחלה תציב בפניו לאורך השנים‪ .‬הביטו בילדכם כילד רגיל ואפשרו לו עצמאות ככל שהדבר מתאפשר‪ .‬טבעי שתרגישו‬
‫לעתים שקשה לכם‪ .‬לכן אל תחששו להיעזר‪ ,‬למען הבריאות הנפשית שלכם‪ ,‬בגורם חיצוני מקצועי‪ ,‬שיסייע לכם להאמין‬
‫בכך‪ .‬כדאי לאמץ אסטרטגיית הורות חיובית ‪ -‬ללמד את ילדיכם להתמודד באופן חיובי עם אירועים טעונים רגשית ואירועי‬

                                                                                                                           ‫דחק‪.‬‬

‫לאורך השנים‪ ,‬ככל שהמחלה תתקדם‪ ,‬יהיו האתגרים שיעמדו בפני ילדכם מורכבים יותר ולכן‪ ,‬מלבד הקושי הפיזי‪ ,‬עשויים‬
‫להופיע התקפי זעם‪ ,‬תסמיני התבודדות‪ ,‬דיכאון וחרדה‪ ,‬התנהגות אובססיבית וקיבעונות‪ .‬אנו ממליצים שתהיו ערניים לנושא‬

                           ‫זה ותסייעו לו באמצעות התערבות רגשית‪ ,‬מענה פסיכולוגי ולעתים אף התערבות פסיכיאטרית‪.‬‬
‫מחקרים מראים כי ילדים עם מוגבלות פיזית נמצאים בסיכון גבוה יותר לפיתוח בעיות רגשיות והתנהגותיות‪ .‬בדרך כלל בגיל‬

                   ‫המוקדם יהיו לילדים קשיים גדולים יותר להסתגל למגבלות וככל שיתבגרו הסתגלותם תהיה קלה יותר‪.‬‬
‫הבדל ניכר במצבם הרגשי יכול לחולל מצבם החברתי‪ .‬יש לאפשר לילד מעורבות חברתית מירבית‪ ,‬למרות הקושי הכרוך‬
‫בדבר‪ ,‬ולעודד אותו להשתתף באירועים ובפעילויות חברתיות‪ .‬מומלץ לשתף את חבריו וסביבתו של הילד באתגריו הרבים‬

                                                     ‫ולפנות את האנרגיה והעיסוק בהסתרה לאנרגיה פרודוקטיבית ומגייסת‪.‬‬

‫ילדים שחווים חוסר אונים מתמשך עשויים לפתח דיכאון ולהיעשות פסיביים ועל כן יש לעודד את הילד לחוויות שבהן יחוש‬
‫רגשות חיוביים שיקנו לו שליטה‪ .‬התוצאה המוחשית תדרבן אותו להמשיך‪ .‬זכרו כי ילדכם הוא ילד ככל הילדים ואפשרו לו‬

                                                                                      ‫לחוות כמה שיותר חוויות כשאר בני גילו‪.‬‬
‫מעודד להביט סביב על קהילת משפחות העמותה ולראות כי בוגרים רבים החולים במחלה נוהגים באופן עצמאי ברכב‪,‬‬
‫התנדבו לצבא‪ ,‬לומדים באקדמיה‪ ,‬סיימו תארים שונים‪ ,‬מנהלים חיים עצמאיים‪ ,‬מנהלים חברות ועסקים וחלקם אף נישאו‬

                                                                       ‫ויש להם ילדים‪ .‬אפשר לחיות חיים מלאים עם המחלה‪.‬‬

‫ההתאמות הטכנולוגיות מתפתחות בקצב מהיר ותוחלת החיים של החולים הולכת ועולה‪ ,‬ואיתה גם אפשרותם לחיות חיים‬
‫עצמאיים ומלאי תוכן וסיפוק‪ .‬לכם ההורים תפקיד מרכזי בהכוונת ילדכם לחיים כאלו‪ ,‬ואנחנו פה כדי לסייע‪ ,‬לתמוך ולכוון‬

                                                                                                                   ‫אתכם לשם‪.‬‬

                                                                                                                               ‫צעדים קטנים לשינוי גדול‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11