Page 46 - איבחון מחלת דושן והטיפול בה - מדריך למשפחות
P. 46
מדריך למשפחות 46//56
הערכות (איור )13
ההערכה הנפשית השנתית אמורה לכלול התפתחות קוגניטיבית ושפתית ,הסתגלות רגשית ,ויסות התנהגותי ,כישורים
חברתיים ,השתתפות בכל פעילויות היומיום המתאימות לגילו של הילד ,פנאי ועוד .אמנם לא בכל מרפאה אפשר יהיה לבצע
את כל ההערכות וההתערבויות הבאות ,אך המלצות אלה יכולות לכוון אתכם באיתור הטיפול הנפשי הנחוץ לילדכם.
שלב אובדן ההליכה המוקדם ,התבגרות שלב אובדן ההליכה המאוחר או בגרות שלב ההליכה או הילדות
או בגרות צעירה
יש לבצע הערכה נוירולוגית כאשר יש לבצע הערכה נוירולוגית לזיהוי בעיות יש לשקול הערכה התחלתית בשנה
מתעוררים חששות לגבי שינוי בתפקוד או קוגניטיביות או בעיות למידה כאשר הראשונה לאחר האבחון.
מתעוררות שאלות לגבי ביצועים בבית
ביכולת ההתנהלות היומיומית. יש לבצע הערכה התפתחותית (< גיל )4או
הספר. הערכה נוירולוגית (> גיל )5אם יש בעיות
אם נדרש ,יש לבצע הערכה נוירולוגית חברתיות או רגשיות או בנוכחות עיכובים הערכות
במעבר לבגרות כדי להעריך אם יהיה צורך
קוגניטיביים.
בהקלות בתחום הלימודי.
יש צורך בהערכת קלינאי תקשורת בילדים
יש צורך בהערכת קלינאי תקשורת עם חשד לעיכוב בהתפתחות הדיבור או
בחולים עם אובדן תפקוד או תפקוד לקוי השפה.
בתקשורת ,לעיסה או בעיות בליעה. לקראת שילוב במסגרות חינוכיות מומלץ
לבצע הערכה פסיכולוגית .בשאלת
יש צורך בהערכת עובדת סוציאלית של צרכי המטופל והמשפחה.
השמה מתאימה ,יש צורך בהערכת עובדת
סוציאלית באבחון ולאחר מכן לפי הצורך.
יש לפנות לפסיכותרפיה ו/או פסיכופרמקולוגיה כדי לזהות קשיים מנטליים של המטופל או המשפחה.
יש לוודא כי בבית הספר קיימים המשאבים הדרושים לבריאות הגופנית והרגשית ולבטיחות יש לספק לילד השכלה רציפה ,הכשרה
ילדכם וכי המתקנים נגישים לו; יש להיות מוכנים להיעדרויות הקשורות בבריאות ילדכם .מקצועית והדרכה והשכלה מותאמות אישית.
יש לסייע בשינויים שיאפשרו עמידה יש לקבוע יעדי השכלה ומקצוע לעתיד.
בדרישות העבודה.
אפשר לפנות לצוות עמותת צעדים קטנים על מנת לקבל מידע על המחלה .המידע עשוי התערבויות
לסייע לכם בחשיבה משותפת עם הצוות החינוכי ,בגן ובבית הספר ,על אופן השילוב
המיטבי של ילדכם במסגרת החינוכית .אפשר להיעזר בחוברות המידע בתחום החינוך ועל
המחלה שפורסמו על ידי העמותה.
אפשר לפנות לצוות עמותת צעדים קטנים ולהתייעץ עמו על האופן שבו מומלץ לשוחח עם
החברים והסביבה הקרובה של ילדכם על המחלה ולהנגיש להם את המידע על מצבו של
ילדכם.
כדאי לבדוק אם הילד מעוניין להציג בעצמו את התמודדותו .שיתוף הכיתה צריך להתבצע
בתיאום עימו.
אפשר להסתייע במידע המפורסם באתר עמותת צעדים קטנים ,וכן ללמוד מניסיונן של
משפחות אחרות כדי לסייע לילדכם ברכישת כישורים חברתיים לפי הצורך.
על מטופלים ובני משפחה להמשיך להיות פעילים ומעורבים.
יש לקדם אוטונומיה ועצמאות.
יש לדאוג לשירותי טיפול רפואי בבית אם
בריאות המטופל בסיכון בגלל חוסר יכולת
לספק לו טיפול הולם בתנאים הקיימים.
יש להודיע למטופלים ולבני משפחותיהם על זמינות טיפול פליאטיבי.
יש לסייע למטפל העיקרי בילד לנוח ולהתרענן כדי לצמצם את השחיקה הרגשית.
יש לדאוג לטיפול הוספיס בבית המטופלים
בסוף חייהם.
איור .13טיפול פסיכוסוציאלי