Page 46 - איבחון מחלת דושן והטיפול בה - מדריך למשפחות
P. 46

‫מדריך למשפחות‬                                                                              ‫‪46//56‬‬

                                                                                             ‫הערכות (איור ‪)13‬‬

‫ההערכה הנפשית השנתית אמורה לכלול התפתחות קוגניטיבית ושפתית‪ ,‬הסתגלות רגשית‪ ,‬ויסות התנהגותי‪ ,‬כישורים‬
‫חברתיים‪ ,‬השתתפות בכל פעילויות היומיום המתאימות לגילו של הילד‪ ,‬פנאי ועוד‪ .‬אמנם לא בכל מרפאה אפשר יהיה לבצע‬

        ‫את כל ההערכות וההתערבויות הבאות‪ ,‬אך המלצות אלה יכולות לכוון אתכם באיתור הטיפול הנפשי הנחוץ לילדכם‪.‬‬

‫שלב אובדן ההליכה המוקדם‪ ,‬התבגרות שלב אובדן ההליכה המאוחר או בגרות‬                          ‫שלב ההליכה או הילדות‬
                                                                           ‫או בגרות צעירה‬

‫יש לבצע הערכה נוירולוגית כאשר‬                ‫יש לבצע הערכה נוירולוגית לזיהוי בעיות‬         ‫יש לשקול הערכה התחלתית בשנה‬
‫מתעוררים חששות לגבי שינוי בתפקוד או‬          ‫קוגניטיביות או בעיות למידה כאשר‬                                  ‫הראשונה לאחר האבחון‪.‬‬
                                             ‫מתעוררות שאלות לגבי ביצועים בבית‬
              ‫ביכולת ההתנהלות היומיומית‪.‬‬                                                   ‫יש לבצע הערכה התפתחותית (< גיל ‪ )4‬או‬
                                                                                    ‫הספר‪.‬‬  ‫הערכה נוירולוגית (> גיל ‪ )5‬אם יש בעיות‬
                                             ‫אם נדרש‪ ,‬יש לבצע הערכה נוירולוגית‬             ‫חברתיות או רגשיות או בנוכחות עיכובים‬              ‫הערכות‬
                                             ‫במעבר לבגרות כדי להעריך אם יהיה צורך‬
                                                                                                                           ‫קוגניטיביים‪.‬‬
                                                                ‫בהקלות בתחום הלימודי‪.‬‬
                                                                                            ‫יש צורך בהערכת קלינאי תקשורת בילדים‬
      ‫יש צורך בהערכת קלינאי תקשורת‬                                                             ‫עם חשד לעיכוב בהתפתחות הדיבור או‬
‫בחולים עם אובדן תפקוד או תפקוד לקוי‬                                                                                              ‫השפה‪.‬‬

    ‫בתקשורת‪ ,‬לעיסה או בעיות בליעה‪.‬‬                                                           ‫לקראת שילוב במסגרות חינוכיות מומלץ‬
                                                                                                   ‫לבצע הערכה פסיכולוגית‪ .‬בשאלת‬
               ‫יש צורך בהערכת עובדת סוציאלית של צרכי המטופל והמשפחה‪.‬‬
                                                                                            ‫השמה מתאימה‪ ,‬יש צורך בהערכת עובדת‬
                                                                                             ‫סוציאלית באבחון ולאחר מכן לפי הצורך‪.‬‬

                                      ‫יש לפנות לפסיכותרפיה ו‪/‬או פסיכופרמקולוגיה כדי לזהות קשיים מנטליים של המטופל או המשפחה‪.‬‬

     ‫יש לוודא כי בבית הספר קיימים המשאבים הדרושים לבריאות הגופנית והרגשית ולבטיחות יש לספק לילד השכלה רציפה‪ ,‬הכשרה‬
‫ילדכם וכי המתקנים נגישים לו; יש להיות מוכנים להיעדרויות הקשורות בבריאות ילדכם‪ .‬מקצועית והדרכה והשכלה מותאמות אישית‪.‬‬

‫יש לסייע בשינויים שיאפשרו עמידה‬              ‫יש לקבוע יעדי השכלה ומקצוע לעתיד‪.‬‬
                  ‫בדרישות העבודה‪.‬‬

                                               ‫אפשר לפנות לצוות עמותת צעדים קטנים על מנת לקבל מידע על המחלה‪ .‬המידע עשוי‬                      ‫התערבויות‬
                                                    ‫לסייע לכם בחשיבה משותפת עם הצוות החינוכי‪ ,‬בגן ובבית הספר‪ ,‬על אופן השילוב‬

                                              ‫המיטבי של ילדכם במסגרת החינוכית‪ .‬אפשר להיעזר בחוברות המידע בתחום החינוך ועל‬
                                                                                                        ‫המחלה שפורסמו על ידי העמותה‪.‬‬

                                             ‫אפשר לפנות לצוות עמותת צעדים קטנים ולהתייעץ עמו על האופן שבו מומלץ לשוחח עם‬
                                                ‫החברים והסביבה הקרובה של ילדכם על המחלה ולהנגיש להם את המידע על מצבו של‬
                                                                                                                                     ‫ילדכם‪.‬‬

                                              ‫כדאי לבדוק אם הילד מעוניין להציג בעצמו את התמודדותו‪ .‬שיתוף הכיתה צריך להתבצע‬
                                                                                                                              ‫בתיאום עימו‪.‬‬

                                                ‫אפשר להסתייע במידע המפורסם באתר עמותת צעדים קטנים‪ ,‬וכן ללמוד מניסיונן של‬
                                                             ‫משפחות אחרות כדי לסייע לילדכם ברכישת כישורים חברתיים לפי הצורך‪.‬‬

                                                                            ‫על מטופלים ובני משפחה להמשיך להיות פעילים ומעורבים‪.‬‬
                                                                                                            ‫יש לקדם אוטונומיה ועצמאות‪.‬‬

 ‫יש לדאוג לשירותי טיפול רפואי בבית אם‬
‫בריאות המטופל בסיכון בגלל חוסר יכולת‬

  ‫לספק לו טיפול הולם בתנאים הקיימים‪.‬‬

               ‫יש להודיע למטופלים ולבני משפחותיהם על זמינות טיפול פליאטיבי‪.‬‬

‫יש לסייע למטפל העיקרי בילד לנוח ולהתרענן כדי לצמצם את השחיקה הרגשית‪.‬‬

‫יש לדאוג לטיפול הוספיס בבית המטופלים‬
                                ‫בסוף חייהם‪.‬‬

                                             ‫איור ‪ .13‬טיפול פסיכוסוציאלי‬
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51