Page 33 - חוברת למורים בנושא מחלת ניוון שרירים דושן
P. 33

‫ההתפתחות הקוגניטיבית‬

    ‫בנים חולי דושן נוטים להתקשות בתחום השפתי‪ .‬ייתכן שהתלמיד שלכם‬
   ‫אינו מסוגל לקלוט את אותה כמות מידע או הוראות כמו בני גילו‪ .‬ייתכן גם‬
   ‫שיש לו בעיות במתן תשובה לשאלות או בהתבטאות‪ .‬כתוצאה מהחולשה‬

       ‫במיומנויות לשוניות יתקשו רבים מהבנים חולי דושן בלמידת הקריאה‪.‬‬
    ‫ילדים צעירים יכולים גם לחוות בעיות של אימפולסיביות‪ ,‬שליטה ברגשות‬
   ‫וגמישות‪/‬הסתגלות מנטאלית‪ .‬באופן כללי‪ ,‬ה‪ IQ-‬של ילדים עם דושן נע בין‬
     ‫פיגור קל למנת משכל גבוהה מהממוצע‪ .‬חשוב לזכור שקשיי שפה אלה‬
     ‫אינם נובעים מעצלנות‪ ,‬עקשנות או פגם אופי אחר‪ ,‬אלא הן קשורות ככל‬
     ‫הנראה לחולשה קוגניטיבית‪ .‬חשוב לשוחח עם ההורים על בעיות כלשהן‬

                                                         ‫שיכולות להתעורר‪.‬‬

                                            ‫התאמות‪/‬הקלות‬

           ‫בשלבים המוקדמים של התפתחות המחלה אצל התלמיד שלכם‪,‬‬
         ‫הטוב ביותר הוא להיפגש עם הורי התלמיד כדי לשוחח על האבחנה‪,‬‬
         ‫על ההסתכלות שלהם לגבי רמת היכולות שלו ועל הצרכים שעשויים‬
      ‫לעלות במהלך שנת הלימודים‪ .‬במידה ולא היה דיון על כך‪ ,‬תוכלו לבקש‬
     ‫להפנות את התלמיד לבדיקת הערכה בלתי ‪ -‬תלויה כדי לקבוע אם הוא‬
         ‫מתאים לחינוך המיוחד‪ .‬בתי הספר מתבקשים לאתר ולזהות את כל‬

                                                       ‫הילדים עם הלקויות‪.‬‬

         ‫מחזיקי עיפרון מאפשרים לעתים קרובות שליטה טובה יותר‬
    ‫בכתיבה‪ .‬בדקו איזה סוג מתאים לתלמידכם ושמרו כמה אצלכם‪.‬‬

      ‫שקלו אם להציע לכל ילדי הכיתה מחזיקי עיפרון‪ .‬כשהם רואים‬
     ‫שתלמיד אחד משתמש בזה‪ ,‬ישנו סיכוי גדול שתראו שתלמידים‬

          ‫רבים אחרים “יזדקקו” לפתע גם הם למחזיק עיפרון שכזה!‬

‫אתגרים מיוחדים ודרכים בהם תוכלו לסייע (גילאי ‪25 )4-7‬‬
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38