Page 29 - חוברת למורים בנושא מחלת ניוון שרירים דושן
P. 29

‫יכולות פיזיות‬

        ‫בדרך כלל מחלת דושן מאובחנת בין גיל שלוש לשבע‪ .‬בשלב המוקדם‬
     ‫הזה ייראו תנועות התלמיד איטיות ומאומצות יותר מאלה של התלמידים‬
     ‫האחרים‪ .‬ייתכן שתראו שינויים פיזיים‪ ,‬כמו שרירי שוקיים נפוחים והליכה‬
      ‫על הבהונות‪ ,‬עקב התקשות גידי העקב‪ .‬ייתכן גם שהילד יתקשה לקום‬
   ‫ממצב של ישיבה עקב חולשה בשרירי הרגליים‪ .‬אפילו התלמידים הצעירים‬
    ‫ביותר החולים בדושן יצטרכו להתמודד עם אתגרים כשהם נעים בסביבת‬

                                                                ‫בית הספר‪.‬‬
    ‫כבר בהתחלה יש לשתף את ילדי הכיתה במחשבות ובהחלטות על דרכים‬
     ‫אפשריות לשיתוף חברם החולה בדושן בכל הפעילויות‪ .‬בקשו מהתלמיד‬

        ‫עצמו ומיתר התלמידים להעלות רעיונות כיצד לשתף אותו בפעילויות‬
    ‫בכיתה‪ ,‬בטיולים או במשחקים בהפסקה‪ .‬ראו זאת כשיעור בהכרת החיים‬

      ‫ובפתירת בעיות‪ .‬כתוצאה מכך ילדי הכיתה ילמדו מהן אמפתיה והבנה‪.‬‬

      ‫כאשר תבקשו מהתלמיד לקום‪ ,‬קרוב לוודאי שהוא ירים תחילה‬
        ‫מעלה את החלק האחורי של גופו ואז ישתמש בידיו לתמיכה‬
                   ‫ו”יטייל” איתן מעלה על גבי רגליו עד שהוא יעמוד‪.‬‬

    ‫(המונח הרפואי לכך הוא “תמרון גאוור” – ‪.)Gower’s Maneuver‬‬

‫אתגרים מיוחדים ודרכים בהם תוכלו לסייע (גילאי ‪21 )4-7‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34