Page 63 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 63

‫דוגמאות שיסייעו להורים ומורים שהודיעו לבני כיתה על מחלת בנם או בן הכיתה‪:‬‬
    ‫‪ 	-‬העמיסו משקל של קילו אחד על בני כיתה המעוניינים להשתתף והנחו אותם לרוץ בין התלמידים‪.‬‬

                                  ‫	 כך מרגיש ילד עם מחלת דושן כשהוא רץ; אין ספק שקשה לו יותר;‬
    ‫	‪ -‬תנו דוגמאות של אנשים עם מוגבלויות שהצליחו בחייהם ואף התפרסמו כמו סטיבי וונדר ובטהובן;‬
   ‫‪ 	-‬הדגימו בתרשים של גוף האדם ששרירים הם החלק הגדול ביותר בגוף (‪ 30%‬עד ‪ .)40%‬חשוב מכך‪,‬‬

       ‫הבהירו שרק השרירים מבדילים בין הנער עם מחלת דושן לבינם‪ .‬המוח והרגשות שלו‪ ,‬למשל‪ ,‬זהים‬
                                                                          ‫לחלוטין לאלה של בני כיתתו‪.‬‬

          ‫באתר עמותת “צעדים קטנים” ‪ www.littlesteps.org.il‬ובאתר ארגון ההורים האמריקאי למאבק‬
  ‫במחלת הדושן (‪ www.parentprojectmd.org )PPMD‬תוכלו למצוא מידע נוסף שיוכל לסייע לכם כיצד‬

                                                                         ‫לספר לבני הכיתה על המחלה‬
                    ‫תיבה ‪ :28‬הסכימו עם חברים ובני משפחה על האופן שיספרו לילדיהם על המחלה‪.‬‬
      ‫“אחד הדברים הראשונים שעשיתי היה לשלוח דוא”ל לחברים בבקשה שלא יספרו לילדיהם שהוא‬
     ‫חולה‪ ,‬מפני שאנחנו רוצים לספר להם בעצמנו בזמן המתאים‪ .‬הוא עדיין לא התחיל בי”ס ולכן היינו‬
        ‫צריכים להגיע להבנות בינינו לבין עצמנו‪ .‬לצערנו‪ ,‬חלק מהחברים כבר סיפרו לילדיהם‪ ,‬ובביקורים‬
           ‫שלנו אצלם‪ ,‬הילדים שלהם היו שואלים אותי‪“ :‬הוא חולה‪ ,‬נכון?” ו”הוא יכול לעשות את זה?”‪.‬‬

                                                            ‫‪ 6.5‬סיכום‬

        ‫•	 אין להפתיע את הילד בהכרזה פתאומית שהוא סובל מהמחלה‪ .‬עדיף לפתוח במשפט שאלה‪.‬‬
   ‫	 יש להקדיש לכך שיחה בזמן מתאים העונה על השאלות שמעסיקות אותו ביחס למצבו או לבדיקות‬

                                                                                 ‫	 עימן הוא מתמודד‪.‬‬
      ‫	• התפיסה וההסתכלות של ילדים עד גיל ‪ 7‬לערך הינה אגוצנטרית על פי רב ועוסקת בכאן ועכשיו‪.‬‬
‫	 בגיל זה אין כמעט התייחסות להשלכות עתידיות של המחלה ולכן עדיף לתת להם תמיכה במקום הסברים‪.‬‬
‫	 מאידך‪ ,‬ילדים שגילם מעל ‪ ,7‬זקוקים להסבר שונה מילדים צעירים יותר‪ .‬הסבר המתאים לרמת התפיסה‬

                                                                        ‫	 שלהם ההולכת ומתפתחת‪.‬‬
                ‫•	 השיחה על המחלה מבהירה להם מה קורה‪ .‬חשוב מאוד להיות כנים‪ ,‬לומר את האמת‬

                                                     ‫	 אך להתאים את כמות המידע לשלב ולגיל הילד‪.‬‬
                                                                                                       ‫‪63‬‬
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68