Page 62 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 62

‫‪ .	6.4‬שיתוף בני הכיתה‪ ,‬החברים ובני המשפחה‬

‫ברור שבני כיתה‪ ,‬חברים ובני משפחה שואלים את עצמם מה עובר על ילד עם מחלת דושן‪ .‬הם זקוקים‬
    ‫גם להבהרות‪ .‬מחקרים מראים שאם בני כיתתו של ילד עם מוגבלויות ידעו מה עובר עליו‪ ,‬על פי רב‪,‬‬

‫היחס כלפיו יהיה אוהד יותר והתנהגויות של הקנטות או דחיה עשויים לפחות‪ .‬יותר מכך‪ ,‬אם בני הכיתה‬
                                            ‫יהיו מודעים למצב‪ ,‬יהיה פחות מקום לשמועות מופרכות‪.‬‬

 ‫חשוב לזכור כי יש ליידע את בני הכיתה רק עם הילד חולה הדושן מסכים לכך‪ .‬אם הילד אינו רוצה שבני‬
 ‫כיתתו ידעו‪ ,‬אין להאיץ בו‪ .‬אם הוא מסכים לכך‪ ,‬זו בחירתו אם להיות נוכח או נעדר כאשר המורה מיידע‬
  ‫את בני כיתתו‪ .‬יש גם להיות מתואמים עימו בנוגע לסוג המידע שיימסר‪ .‬מה חשוב לו שידעו? האם יש‬
  ‫מידע שלא רוצה שיימסר? כדאי לערוך שיחה עימו לגבי הציפיות מיידוע הילדים‪ .‬מה היה רוצה שיקרה‬

          ‫בעקבות השיחה עימם‪ ,‬מה לא רוצה שיקרה וכד’‪ .‬הילד הוא המחליט ויש לכבד את החלטתו‪.‬‬
                                                  ‫כמה הנחיות שיסייעו בהעברת המידע לבני הכיתה‪:‬‬

                    ‫‪ 	-‬חשוב להדגיש שניוון שרירים מסוג דושן היא מחלה מולדת ואינה אשמת הילד;‬
                                                  ‫	‪ -‬המחלה אינה מידבקת; ילדים אחרים לא יידבקו;‬

 ‫‪ 	-‬התאימו את ההסבר וההנחיות לגילם ההתפתחותי של ילדי הכיתה; כשהתלמידים צעירים ההסבר‬
  ‫	 צריך להיות פשוט יותר לעומת תלמידים בוגרים יותר‪ .‬למשל אם התלמידים הם בגיל הרך ההסבר‬

                    ‫	 יכול להיות כזה‪“ :‬השרירים שלו עייפים”; “אל תדחפו אותו”; היזהרו במדרגות”;‬
                                                               ‫	 וגם “עזרו לו לסחוב דברים כבדים”;‬

      ‫	‪ -‬אם הילד חולה הדושן מעוניין להסביר לבני כיתתו על מחלתו בעצמו או לענות על שאלותיהם‪,‬‬
                                                                            ‫	 תפקידכם לתמוך בו;‬

                                                           ‫	‪ -‬אל תציפו את התלמידים בעודף מידע;‬
                                              ‫	‪ -‬השיבו על שאלות התלמידים בכל הכנות האפשרית‪.‬‬

                                                                                                     ‫‪62‬‬
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67