Page 59 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 59

‫בגילאים אלה ילדים רואים ומתייחסים אל העולם מנקודת מבטם בלבד‪ .‬בשלב זה מחלת דושן היא חלק‬
    ‫אחד מיני רבים בפאזל של חייהם והם עדיין לא מבינים את ההשלכות (ארוכות הטווח)‪ .‬מה שמעניין‬
      ‫בנים חולי דושן שגילם פחות מ‪ ,7-‬בדומה לילדים אחרים בגילם‪ ,‬הוא הכאן והעכשיו‪ .‬הם עדיין לא‬

  ‫חושבים על העתיד‪ .‬הם עסוקים לדוגמא ביכולת לשחק כדורגל למרות שהרגליים “מתנהגות לא יפה”‬
   ‫והשרירים “עייפים”‪ .‬חשוב שההורים יהיו מודעים לנקודת המבט שלהם עצמם שעשויה להיות שונה‬
   ‫מזו של בנם‪ .‬הורים ממוקדים יותר בעתיד‪ .‬הדרך הטובה ביותר היא לתת לבנכם להוביל אתכם בכאן‬
  ‫ובעכשיו‪ :‬תמכו בו וזכרו שהוא עדיין לא מעוניין ולא בשל לקבל תשובות ברורות על העתיד‪ .‬שאלות על‬
‫העתיד יעסיקו אותו רק בשלב מאוחר יותר‪ .‬תגובה טובה היא מה שאנו מכנים “שיקוף”‪ .‬משמע להחזיר‬
  ‫אליו בחזרה את השאלה ששאל במילים שלכם‪ ,‬כמו מראה‪ .‬אין צורך לתת תשובות ברורות לשאלותיו‪.‬‬
 ‫חשוב שהוא ידע שאתם מקשיבים לו ושומעים את דאגותיו‪ :‬הפחד מנפילות‪ ,‬או הצער על כך שלא יכול‬

                                                                    ‫להבקיע שערים במשחק כדורגל‪.‬‬
   ‫כשהבנים גדלים (אחרי גיל ‪ ,)7‬הם כבר אגוצנטריים פחות ומסוגלים יותר לחשוב על עתידם‪ .‬יש להם‬

     ‫את היכולת לחשוב על המשך חייהם‪ .‬רק כשהם מגיעים לנקודת המפנה הזו הם מתחילים לקלוט‬
  ‫ולחוות את ההשלכות של מחלתם ואת מוגבלויותיהם‪ .‬ככל שהם מתבגרים‪ ,‬שיחות קצרות יעזרו להם‬

                                                                 ‫לדבר על היבטים שונים של המחלה‪.‬‬
                                            ‫להלן כמה קווים מנחים לשיחה על מחלת דושן עם בנכם‪:‬‬
       ‫‪ 	-‬הקפידו להיות כנים ולא להרבות בדיבור‪ :‬כשאתם עונים לילד תנו לו את המידע שהוא מבקש‬
                                    ‫	 ולא יותר‪ .‬זכרו שילדים שואלים בהתאם למסוגלותם להתמודד‪.‬‬
     ‫‪ 	-‬עודדו אותו‪ .‬תוכלו לומר לו למשל‪“ :‬יהיה לך כל מה שאתה צריך ואנחנו מכירים רופאים חכמים‬

                                                                      ‫	 שיעשו הכול כדי לסייע לנו‪”.‬‬
                                  ‫‪ 	-‬חשוב לוודא שהילד יודע שהוא לא חולה באשמתו‪ :‬הוא לא אשם!‬
      ‫	‪ -‬כעס‪ ,‬צער ורגשות אחרים יכולים להופיע תוך כדי שיחה כזו (ראו תיבה ‪ .)21‬זה טבעי לחלוטין‪.‬‬
                  ‫	 אל תנסו להתעלם מכך‪ .‬גלו הבנה ושמשו כמאמנים רגשיים לילד (ראו פרק ‪.)4.4‬‬
              ‫‪ 	-‬אל תדברו איתו על עתידו אם הוא לא שואל‪ .‬אם הוא כן שואל‪ ,‬אל תתעלמו והיו כנים‪.‬‬
     ‫	 השאירו פתח להזדמנויות חדשות באמירות כמו‪“ :‬הרופאים עושים מחקרים ומחפשים מרפא‪,‬‬

                                              ‫	 אין לדעת מה אפשר יהיה לעשות בעוד כמה שנים‪”.‬‬

                                                                                                     ‫‪59‬‬
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64