Page 13 - איבחון מחלת דושן והטיפול בה - מדריך למשפחות
P. 13

‫‪13//56‬‬  ‫מדריך למשפחות‬

                                                           ‫‪ .5‬שלב אובדן ההליכה המאוחר (מבוגר צעיר‪/‬מבוגר)‬

                            ‫בשלב אובדן ההליכה המאוחר‪ ,‬תפקודי הגפיים העליונות והשמירה על יציבה נכונה נעשים קשים יותר‪.‬‬

                                                                                      ‫פיזיותרפיה‪/‬ריפוי בעיסוק‪:‬‬

‫חשוב למצוא עם המטפלים את סוגי המתיחות‪ ,‬התרגילים והציוד שיסייעו בהשגת עצמאות ותפקוד‪ .‬ייתכן שיהיה צורך בכלי עזר‬
‫נוספים כדי לסייע לילדכם בפעילויות כמו אכילה‪ ,‬שתייה והתפנות‪ ,‬כניסה למיטה ותזוזה‪ ,‬לרבות עזרים טכנולוגיים תומכים שירחיבו‬

                                                                                                         ‫את העצמאות והבטיחות‪.‬‬

                                                                                                    ‫סטרואידים‪:‬‬

‫יש להמשיך ולדון עם הצוות המטפל בנושא השימוש בסטרואידים‪ ,‬התזונה‪ ,‬הבגרות המינית והמשקל‪ .‬ההמלצות הנוכחיות מעודדות‬
                             ‫המשך נטילה של סטרואידים לאורך החיים (פרק ‪ )6‬כדי לשמר את תפקוד הנשימה ופלג הגוף העליון‪.‬‬

                                                                                      ‫בריאות העצם והורמונים‪:‬‬

‫יש להמשיך ולעקוב אחר בריאות העצם לאורך כל החיים‪ .‬בעיות בעצמות עלולות להוביל לכאבים‪ .‬ויש לפנות לעזרת צוות המרפאה‬
                                                                                                   ‫כאשר מתעוררת בעיה (פרק ‪.)‎8‬‬

                                                                                           ‫שרירי הלב והנשימה‪:‬‬

          ‫מומלץ לבצע ניטור של תפקוד הלב והריאות פעמיים בשנה‪ ,‬ולעתים יש צורך בביצוע בדיקות והתערבויות מעמיקות יותר‬
                                                                                                                  ‫(פרקים ‪ 1‎ 1‬ו‪.)1‎ 2-‬‬

                                                                                       ‫החיים הבוגרים עם דושן‪:‬‬

‫על מנת לחיות חיים בעלי ערך‪ ,‬סיפוק ומשמעות‪ ,‬עם מחלת דושן‪ ,‬יש להיערך לכך מבעוד מועד ולתכנן את שלב המעבר לבגרות‬
‫בגיל ‪ .14-13‬רצוי שתוכנית המעבר תתבסס על הציפיות והיעדים שילדכם מציב לעצמו‪ :‬השכלה‪ ,‬תעסוקה‪ ,‬דיור‪ ,‬תחבורה והתניידות‪.‬‬
‫בבגרות יש להעביר את הטיפול ממרפאות המתמחות בטיפול בילדים למרפאות המתמחות בטיפול במבוגרים (ייתכן שלא יהיה צורך‬

                                                          ‫בכך אם אתם מטופלים במרפאה שבה מטופלים גם מבוגרים חולי דושן)‪.‬‬

‫בתהליך התכנון כדאי לכלול גם את הצוות החינוכי בבית הספר ואת צוותי הטיפול‪ .‬יש לבחון אפיקי סיוע שונים (גמלאות‪ ,‬סיוע‬
‫בטיפול)‪ .‬התהליך הזה וכל מה שכרוך בו מפורטים בפרק ‪ .1‎ 7‬תוכלו להיעזר במומחים ולהיוועץ בהם על מנת לתכנן את המשך החיים‪.‬‬
‫חשוב למצוא דרכים יצירתיות לשמירה על קשר עם חברים בשלב זה לאור השינויים בחיים‪ .‬אמנם רבים אינם חווים בעיות נפשיות‪,‬‬
‫אך ישנם מבוגרים חולי דושן שסובלים מחרדה ומדיכאון‪ ,‬והטיפול בהם יכול להועיל‪ .‬יש לבצע הערכה לבירור חרדה ודיכאון בכל‬

                       ‫ביקור במרפאה‪ .‬אם אתם מעריכים שילדכם חווה חרדה או דיכאון חשוב לטפל בהם בהקדם ובצורה הולמת‪.‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18