Page 14 - חוברת הפסיכולוגיה של מחלת ניוון השרירים דושן
P. 14

‫מצבם של השרירים הגדולים כמו שרירי הרגליים‪ ,‬מידרדר בשלב מוקדם בהשוואה לשרירים הקטנים‬
    ‫כמו שרירי האצבעות‪ .‬מסיבה זו ילדים החולים בדושן יכולים להשתמש במחשב בלי בעיה‪ .‬המחשב‬
  ‫חשוב בפעילות הבית‪-‬ספרית‪ ,‬בשעות הפנאי ולעצמאות הילד לאורך שנים רבות‪ .‬אולם אפילו בשלב‬
‫מוקדם‪ ,‬יש להם פחות כוח בידיים מאשר לילדים בני גילם‪ .‬שרירי הפנים מעורבים גם הם בשלב מאוחר‬

                 ‫יותר‪ .‬זאת בניגוד למחלות שרירים אחרות שמערבות את שרירי הפנים בשלב מוקדם‪.‬‬
 ‫ילדים חולי דושן מפצים באופן טבעי על ירידה בכוח שריר בעמידה שונה מהרגיל‪ .‬מחד עמידה זו טובה‬
  ‫להם כי היא מאפשרת להם להתנועע‪ ,‬מאידך היא פוגעת בהם משום שהיא מצריכה מידה רבה יותר‬
‫של אנרגיה ותורמת לקיצור השרירים‪ .‬לדוגמה‪ ,‬כשהם הולכים על קצות האצבעות עם כתפיים משוכות‬

      ‫לאחור הדבר גורם לקיצור שרירים‪ .‬למניעת קיצור וקיצור א‪-‬סימטרי של שרירים חשוב לשמור על‬
 ‫תנוחת ישיבה טובה עם תמיכה מספקת בחלק הגוף העליון כאשר שתי הרגליים מיוצבות על הרצפה‪.‬‬

                                           ‫חשוב גם ליישר את הברכיים ולא לקפלן פנימה או החוצה‪.‬‬

                                           ‫תיבה ‪ :5‬קווים מנחים מעשיים לתפקוד מוטורי גס ועדין‬
                             ‫‪ -‬השתמשו בעטים ובמספריים מתאימים‪ ,‬לדוגמה בעלי ידיות גדולות;‬

                                           ‫‪ -‬פיזיותרפיה חשובה למניעת תנוחת עמידה לא רצויה;‬
             ‫‪ -‬אל תשתמשו בכיסאות או בכלי משחק כבדים כדי להימנע מעומס ומתאונות קטנות‪.‬‬

                             ‫‪ -‬יש להשתמש במכשירי עזר אחרים כדי לפצות על חולשת השרירים‪.‬‬
                                                          ‫לדוגמה‪ ,‬סדים ארוכים או כיסא גלגלים‪.‬‬

                             ‫‪ -‬בבית הספר יש צורך לעיתים בשולחן וכיסא מתכווננים או מותאמים‪.‬‬

      ‫מרבית הבנים נזקקים לכיסא גלגלים לפני גיל ‪ ,14‬אך יש הבדלים ביניהם‪ :‬ילד אחד יזדקק לכיסא‬
    ‫גלגלים לפני יום הולדתו העשירי ואחר יגיע לשלב זה רק בגיל ‪ .13‬גם ילדים שהולכים באופן עצמאי‬
     ‫זקוקים לעזרה במרחקים גדולים כדי לא להתעייף‪ :‬טיולון (כגון ‪ )Buggy‬גדול יותר‪ ,‬כיסא גלגלים או‬

                                                                              ‫קטנוע ממונע לילדים‪.‬‬
   ‫ישנן השלכות לשימוש בכיסא גלגלים‪ .‬יש לבצע התאמות בבית וחשוב שיהיה מרחב תנועה מספיק‬
   ‫בכיתת הלימוד‪ .‬כיסא גלגלים מסמל אמנם נכות‪ ,‬אבל אפשר לראות בו סמל לחופש‪ :‬כעת הילד יכול‬
  ‫להתנועע ללא השקעת מאמץ רב‪ .‬הילדים מרוויחים חופש תנועה רב יותר ועצמאות‪ ,‬הם גם בטוחים‬
   ‫יותר כי ילדים אחרים לא יכולים לדחוף אותם במפתיע‪ .‬כיסא הגלגלים חוסך אנרגיה ומפחית עייפות‪.‬‬

                                                                                                    ‫‪14‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19