Page 35 - צועדים יחד לאורך כל הדרך
P. 35
צועדים יחד לאורך כל הדרך | 33
6.6חינוך
הורים לילדים בגיל הרך (לידה עד )3המחפשים מסגרת מתאימה שתענה על צורכי הילד.
המשפחה יכולה למצוא מסגרת כזו באופן פרטי (משפחתון ,מטפלת) או לחלופין ,לפנות למשרד
הרווחה ולבקש סיוע בשילוב במעון יום רגיל ,או השמה במעון שיקומי.
במעון היום ניתן לקבל סייעת אישית שתלווה אותם לא יותר מ 4שעות מדי יום.
במעון השיקומי ניתנים טיפולים אינטנסיביים המותאמים לצורכי הילד ומקדמים אותו לתפקוד
טוב יותר בעתיד.
למעון יום שיקומי זכאי ילד המקבל קצבת נכות מביטוח לאומי ,ילד שאובחן עם מוגבלות שכלית
התפתחותית ,או בעקבות החלטה של גורם מוסמך מטעם משרד הבריאות אשר קבע בצורך
במעון שיקומי.
6 6.1חינוך לגילאי 21-3
שילוב ילד עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגיל
חוק השילוב -מאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים להשתלב במסגרת חינוך רגילה ,בעזרת תוספת
שעות הוראה ושירותים מיוחדים .תלמיד יוכל להשתלב במסגרת חינוך רגילה עם בני גילו ,בתנאי
שתוכנית השילוב (תמיכה מסוג הוראה ולימוד) הנדרשת עבורו מחוץ לכיתה הרגילה לא עולה על
שליש מסך שעות הלימוד של הכיתה.
בכל מחוז קיים מת”יא (מרכז תמיכה ישובי /איזורי) המהווה מסגרת ארגונית ליישום חוק חינוך
מיוחד המאגד תחת קורת גג אחת את משאבי החינוך המיוחד ליישום החוק ותוכנית השילוב.
סוגי התמיכה הניתנים במסגרת השילוב:
תמיכה מסוג הוראה ולימוד – תמיכה זו ניתנת על-ידי עובדי הוראה מתחום החינוך המיוחד,
מטפלים פרא-רפואיים ומטפלים ביצירה והבעה .תמיכה זו ניתנת לילדים שזקוקים לתמיכה
רגשית ,פיתוח יכולות לימודיות וחברתיות ולהבניה שיטתית יותר של תוכנית הלימודים הנלמדת
על-ידי בני ובנות גילם.
תמיכה מסוג התאמות – עיקרה של תמיכה זו היא שינוי והתאמת הסביבה :רמפה ,מעלון ,כיסא
מותאם ,אייפד .לעיתים נדרש יותר מסוג תמיכה אחד בו זמנית.
תמיכה וליווי של סייעת – החלטה על מתן סיוע וליווי על-ידי סייעת ומספר השעות שיוקצו לשם כך
תיעשה בהתאם לדרגת התפקוד שתיקבע לילד ,בהסתמך על קריטריונים מפורטים שקבע משרד
החינוך .האישור הסופי לקבלת הסייעת ושעות הליווי יינתן רק עם תחילת שנת הלימודים ,שכן
החלטה זו נעשית על-ידי משרד החינוך ואינה בסמכות בית הספר.
מי זכאי
ילדים מגיל 5עם לקות משמעותית ובעיות תפקוד קשות העומדים בשני התנאים הבאים:
•ללא תוספת לימוד של מורים המתמחים בחינוך מיוחד ,טיפולים מיוחדים ו/או עזרים מסייעים
-לא יוכלו להשתלב בחינוך הרגיל.
•זכאותם אושרה על-ידי ועדת שילוב.