Page 35 - צועדים יחד לאורך כל הדרך
P. 35

‫צועדים יחד לאורך כל הדרך | ‪33‬‬

                                ‫‪6.6‬חינוך‬

‫הורים לילדים בגיל הרך (לידה עד ‪ )3‬המחפשים מסגרת מתאימה שתענה על צורכי הילד‪.‬‬
‫המשפחה יכולה למצוא מסגרת כזו באופן פרטי (משפחתון‪ ,‬מטפלת) או לחלופין‪ ,‬לפנות למשרד‬

                              ‫הרווחה ולבקש סיוע בשילוב במעון יום רגיל‪ ,‬או השמה במעון שיקומי‪.‬‬
                   ‫במעון היום ניתן לקבל סייעת אישית שתלווה אותם לא יותר מ ‪ 4‬שעות מדי יום‪.‬‬
‫במעון השיקומי ניתנים טיפולים אינטנסיביים המותאמים לצורכי הילד ומקדמים אותו לתפקוד‬

                                                                                       ‫טוב יותר בעתיד‪.‬‬
‫למעון יום שיקומי זכאי ילד המקבל קצבת נכות מביטוח לאומי‪ ,‬ילד שאובחן עם מוגבלות שכלית‬
‫התפתחותית‪ ,‬או בעקבות החלטה של גורם מוסמך מטעם משרד הבריאות אשר קבע בצורך‬

                                                                                         ‫במעון שיקומי‪.‬‬
                                                                      ‫‪6 6.1‬חינוך לגילאי ‪21-3‬‬
                                       ‫שילוב ילד עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגיל‬

‫חוק השילוב ‪ -‬מאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים להשתלב במסגרת חינוך רגילה‪ ,‬בעזרת תוספת‬
‫שעות הוראה ושירותים מיוחדים‪ .‬תלמיד יוכל להשתלב במסגרת חינוך רגילה עם בני גילו‪ ,‬בתנאי‬
‫שתוכנית השילוב (תמיכה מסוג הוראה ולימוד) הנדרשת עבורו מחוץ לכיתה הרגילה לא עולה על‬

                                                                ‫שליש מסך שעות הלימוד של הכיתה‪.‬‬
‫בכל מחוז קיים מת”יא (מרכז תמיכה ישובי ‪/‬איזורי) המהווה מסגרת ארגונית ליישום חוק חינוך‬

    ‫מיוחד המאגד תחת קורת גג אחת את משאבי החינוך המיוחד ליישום החוק ותוכנית השילוב‪.‬‬

                                                  ‫סוגי התמיכה הניתנים במסגרת השילוב‪:‬‬

‫תמיכה מסוג הוראה ולימוד – תמיכה זו ניתנת על‪-‬ידי עובדי הוראה מתחום החינוך המיוחד‪,‬‬
‫מטפלים פרא‪-‬רפואיים ומטפלים ביצירה והבעה‪ .‬תמיכה זו ניתנת לילדים שזקוקים לתמיכה‬
‫רגשית‪ ,‬פיתוח יכולות לימודיות וחברתיות ולהבניה שיטתית יותר של תוכנית הלימודים הנלמדת‬

                                                                                 ‫על‪-‬ידי בני ובנות גילם‪.‬‬
‫תמיכה מסוג התאמות – עיקרה של תמיכה זו היא שינוי והתאמת הסביבה‪ :‬רמפה‪ ,‬מעלון‪ ,‬כיסא‬

                                     ‫מותאם‪ ,‬אייפד‪ .‬לעיתים נדרש יותר מסוג תמיכה אחד בו זמנית‪.‬‬
‫תמיכה וליווי של סייעת – החלטה על מתן סיוע וליווי על‪-‬ידי סייעת ומספר השעות שיוקצו לשם כך‬
‫תיעשה בהתאם לדרגת התפקוד שתיקבע לילד‪ ,‬בהסתמך על קריטריונים מפורטים שקבע משרד‬
‫החינוך‪ .‬האישור הסופי לקבלת הסייעת ושעות הליווי יינתן רק עם תחילת שנת הלימודים‪ ,‬שכן‬

                                 ‫החלטה זו נעשית על‪-‬ידי משרד החינוך ואינה בסמכות בית הספר‪.‬‬

                                                                                         ‫מי זכאי‬

        ‫ילדים מגיל ‪ 5‬עם לקות משמעותית ובעיות תפקוד קשות העומדים בשני התנאים הבאים‪:‬‬
‫	•ללא תוספת לימוד של מורים המתמחים בחינוך מיוחד‪ ,‬טיפולים מיוחדים ו‪/‬או עזרים מסייעים‬

                                                             ‫‪ -‬לא יוכלו להשתלב בחינוך הרגיל‪.‬‬
                                                           ‫	•זכאותם אושרה על‪-‬ידי ועדת שילוב‪.‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40