Page 36 - צועדים יחד לאורך כל הדרך
P. 36

‫‪ | 34‬עמותת צעדים קטנים‬

                                                                         ‫תהליך מימוש הזכות‬

‫תחילה יש לעבור ועדת שילוב לאישור זכאותו של הילד לתמיכה‪ .‬בהמשך‪ ,‬צוות רב מקצועי של בית‬
‫הספר או הגן ירכיב‪ ,‬בשיתוף ההורים והילד‪ ,‬תוכנית חינוכית יחידנית (תח”י)‪ ,‬אשר תתאים לצרכיו‬

                                                                                    ‫וליכולותיו של הילד‪.‬‬
                   ‫את גיבוש התוכנית חייב הצוות להשלים עד חודש לאחר תחילת שנת הלימודים‪.‬‬

                                                                      ‫תקופת הזכאות לשילוב‬

‫זכאותו של תלמיד שעבר ועדת שילוב נשמרת לתקופה של עד שלוש שנים באותה מסגרת‬
               ‫חינוכית‪ .‬במקרים הבאים יש לקיים ועדת שילוב נוספת גם אם לא עברו שלוש שנים‪:‬‬

           ‫	•במעברים מגן חובה לכיתה א’‪ ,‬מכיתה ו’ לחטיבת ביניים ומחטיבת ביניים לתיכון‪.‬‬
     ‫	•כאשר צוות בין מקצועי של בית הספר ממליץ על הערכה מחודשת של צורכי התלמיד‪.‬‬
‫	•במקרה שהתלמיד עבר ללמוד בבית ספר אחר באותה רשות או עבר להתגורר ברשות אחרת‪,‬‬

                                          ‫זכאותו תהיה תקפה רק למשך אותה שנת לימודים‪.‬‬

                                                     ‫‪6 6.2‬השמה במסגרות החינוך המיוחד‬
‫ועדות ההשמה פועלות ברשויות המקומיות מכוח חוק חינוך מיוחד במטרה לקבוע האם ילד עם‬

                                           ‫צרכים מיוחדים צריך ללמוד במסגרת של החינוך המיוחד‪.‬‬
‫על‪-‬פי החוק‪ ,‬יש לתת עדיפות ככל הניתן להשמתו של תלמיד במסגרת החינוך הרגיל‪ ,‬תוך מתן‬
‫מענה לצרכיו במסגרת זו‪ .‬רק לאחר מיצוי כל אפשרויות ההתערבות במסגרת הרגילה‪ ,‬יש לשקול‪,‬‬

                                            ‫במידת הצורך‪ ,‬את הפניית התלמיד לדיון בוועדת השמה‪.‬‬
      ‫ועדות ההשמה אמורות להתקיים עד ‪ 15‬ביוני‪ .‬מומלץ להורים לוודא שהזמינו אותם לוועדה‪.‬‬

                                                            ‫אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים‬

                            ‫ילדים עם צרכים מיוחדים בגילאי ‪ 21-3‬שמתקיים לגביהם אחד מאלה‪.:‬‬
‫	•לקראת מעבר בין חטיבות הגיל (גן‪-‬יסודי‪ ,‬יסודי‪-‬חטיבת ביניים‪ ,‬חטיבת ביניים‪-‬חטיבה עליונה)‪.‬‬

                                       ‫	•קיים שינוי משמעותי באבחנה שלהם וברמת תפקודם‪.‬‬
‫תלמיד הלומד במסגרת של החינוך הרגיל יופנה לוועדת ההשמה רק לאחר שמוצו כל הדרכים‬
‫לשלבו‪ ,‬כלומר התקיימה ועדת שילוב מוסדית בעניינו‪ ,‬נבנתה עבורו תוכנית חינוכית יחידנית‬
‫(תח”י) ותועד תהליך היישום של התוכנית‪ .‬תוכנית שילוב של תלמידים בעל צרכים מיוחדים בחינוך‬
‫הרגיל קובעת כי תינתן שנה של מיצוי אפשרויות בחינוך הרגיל ולאחריה שנה של תמיכה מתוכנית‬

                                                      ‫השילוב‪ ,‬בטרם יופנו התלמידים לוועדת השמה‪.‬‬
‫תלמיד עולה חדש לא יופנה לוועדת השמה עד שנתיים מיום עלייתו‪ ,‬אלא אם הוריו מבקשים‬
‫זאת ויש בידיהם מסמכים עדכניים וקבילים מארץ המוצא שלו‪ ,‬או שאפשר להוכיח שיש לו לקות‬

                                                        ‫משמעותית המשפיעה על הישגיו הלימודיים‪.‬‬

                                                                                 ‫שלבי התהליך‬

‫הפניית תלמיד לוועדת השמה נעשית על‪-‬פי החלטת המסגרת החינוכית בה הוא נמצא‪ ,‬ההורים‬
                                                                                ‫או כל גורם טיפולי אחר‪.‬‬

                                      ‫ברוב המקרים הפנייה חייבת להתבצע עד אמצע חודש אפריל‪.‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41