Page 20 - חוברת למורים בנושא מחלת ניוון שרירים דושן
P. 20
חמישה דברים שכל המורים צריכים לדעת
לצעירים החולים בדושן יש לעתים קרובות בעיות למידה .רוב בעיות 1
הלמידה קשורות לכמות המידע שהתלמיד יכול לעבד ביעילות בתוך
פרק זמן מסוים ,במיוחד הוראות בעל פה .לתלמידי בית הספר
היסודי ,חשוב לדבר ברורה ותמציתית ולחזור על ההוראה כדי לוודא
שהיא הובנה .יש גם תיעוד על בעיות בתכנון ובארגון .בעיות אלה
אינן מחמירות ,והילדים מתגברים עליהן לעתים קרובות ככל שהם
מתבגרים .לתלמידים חולי דושן יש למעשה אינטליגנציה מעל
הממוצע .היכולות הויזואליות והיצירתיות הן גבוהות מאוד וזו אולי
הסיבה לכך שרבים מהם אמנים טובים .הערכה בלתי-תלויה על ידי
בית הספר ושיחה עם הורי התלמיד ,יעזרו לכם להבין טוב יותר את
רמת היכולת ואת הצרכים המיוחדים שלו באותה עת.
התאמות/הקלות בכיתה ובציוד כדי שהתלמיד יוכל לממש את 2
היכולות הפיזיות שלו .כל זה תלוי במידה רבה בגיל התלמיד
ובהתקדמות התסמינים אצלו ,אולם יש כמה פתרונות המועילים
לכל הגילאים:
• מושב תומך :כיסא חזק עם משענות-יד כדי לתמוך ביציבה
זקופה ובקימה טובה (בדומה לצרכים של אדם מבוגר)
• לוח שולחן מוגבה :הגובה צריך להתאים לגובה של הכיסא התומך
• מחזיקי עיפרון מיוחדים :כדי לשלוט טוב יותר בכתיבה
• רישום החומר הנלמד :לאפשר לתלמיד יותר זמן ו/או השימוש
ברשמקול או מחשב.
• גישה :יש לתת זמן נוסף להגעה לכיתות אחרות או למנות חבר
שיישא בשבילו ספרים כבדים או חומר כבד אחר.
מחלת דושן אינה קשורה לסוג אישיות מסוים .יחד עם זאת ,היו הורים 3
שרמזו על כך שהבנים שלהם מגלים תכונות הדומות לאלה הקשורות
להפרעת טורדנות כפייתית.
לדוגמה ,חשיבתם נוטה להיות נוקשה ולא גמישה ,הם יכולים לעמוד
על כך שדברים יהיו מאורגנים בסדר מסוים או שהם צריכים לבצע
פעולות עד שהם מרגישים שזה “בסדר” .כמו כל התלמידים ,יש
צעירים חולי דושן שהם שקטים ומופנמים ,יש שהם חברותיים וישנם
אחרים המתפרעים .כפי שמצפים מכל התלמידים ,יש לצפות גם
12מדריך בנושאי חינוך

